Opiskelijoiden tukijärjestelmän kehittäminen lukioympäristössä : raportti kehittämistyön alkuanalyysistä, käynnistämisestä ja jatkotoimenpiteiksi suunnitelluista toimista
Silvennoinen, Silja (2008-10-23)
Silvennoinen, Silja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-10-23
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1234961569-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1234961569-5
Tiivistelmä
Erityisen tuen tarvetta lukioissa on viime vuosina selvitetty monin tavoin. Vähitellen asia on tunnistettu lukioissa ja huomioitu niiden toimintaa koskevissa säädöksissä. Aihe on vielä toimintaympäristöissä ja käytänteinä tuore, eikä aina vastaa opiskelijan tuentarvetta. Kehittämishankkeen tavoitteena oli rakentaa kokonaisvaltaista tukijärjestelmää eri toimintoineen lukioympäristöön. Työn pohjaksi analysoitiin toimintaympäristöä sekä koottiin olemassa olevia tukimuotoja jalostettaviksi ja linkitettäviksi niin toisiinsa kuin suunniteltuihin uusiin osatoimintoihin. Kutakin tukijärjestelmän osaa ja sen toteuttamista lähestyttiin omasta näkökulmastaan. Hankkeen päämääränä oli myös seurata ja arvioida tukijärjestelmän käynnistymistä. Tutkimustietoon, kokemuksiin ja sisäisiin arviointeihin peilaten hankkeessa oli lisäksi tarkoitus luoda suunnitelmaa siitä, miten järjestelmän rakentamista jatketaan tulevaisuudessa. Pidemmän aikavälin tavoitteeksi nostettiin opetuksen pedagogiikan ja koko yhteisön yhteistoiminnan kehittäminen. Kehittämishanke osoitti, että tukijärjestelmästä on mahdollista saada varsin monimuotoinen ja joustava. Se toi myös esiin, että kehitettävää on kaikilla osa-alueilla. Opiskelijoiden tukeminen vaatii toimijoilta hyvää yhteistyötä kaikkien opiskelijan asiassa mukana olevien kanssa sekä harjaannusta ja oman toimintakulttuurin luomista. Erillisesti kehitettyjä tukijärjestelmän osia voidaan hyödyntää myös yksittäisinä, mikä lisää niiden sovellusmahdollisuuksia oppilaitoksissa.