Konstruktivistinen oppimiskäsitys ammatillisen toisen asteen kielenopetuksessa
Sandvik, Christina (2009-05-28)
Sandvik, Christina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-05-28
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1249456262-9
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1249456262-9
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen aiheena oli opiskelijahuoltotoiminnan kehittäminen ammatillisessa oppilaitoksessa. Työssä käsiteltiin opiskelijahuollon käytännön toiminnan kehittämistä Pohjoisen Keski- Suomen oppimiskeskuksessa. Tavoitteena oli kuvata opiskelijahuoltoa palvelun näkökulmasta, koska POKEn keskeisenä strategiana pidetään asiakaslähtöisyyttä, johon pyritään laadukkaalla koulutuksella ja tyytyväisillä asiakkailla. Oppilaitoksen erillisissä suunnitelmissa, kuten opinto-ohjaussuunnitelmassa, erityisopetussuunnitelmassa ja tutkintokohtaisten opintojen opetussuunnitelmassa, on kuvattu yleisiä ja kaikille POKEn yksiköille yhteisiä tavoitteita ja toimintalinjoja, jotka perustuvat oppilaitoksia koskevaan lainsäädäntöön, asetuksiin ja määräyksiin. Suunnitelmien näkökulma on ollut organisaatiosta lähtevä kehittämisnäkökulma. Työssä kuvattiin sekä ne opiskelijahuollon yleiset periaatteet, että myös oppilaitoskohtaiset suunnitelmat ja ohjeet, joihin yksikön toimintamalli perustui. Koska oppilaitoksen eri yksiköissä on ollut erilaisia toimintakäytänteitä ja myös opiskelijahuollon resurssit vaihtelevat eri yksiköissä, oli perusteltua edelleen kehittää myös yksikkökohtaista toimintamallia. Tavoitteena oli kehittää Pohjoisen Keski- Suomen oppimiskeskuksen sosiaali- ja terveysalan yksikköön opiskelija palvelujen toimintamalli. Toimintamallissa kuvattiin opiskelijahuoltotyön toiminnot, toimijat ja vastuut opiskelijaa palvelevina hyvinvointipalveluina. Toimintamallissa tuotiin esille ne opiskelijahuollon konkreettiset toimet, joilla pyritään vaikuttamaan opiskelijan fyysiseen ja henkiseen hyvinvointiin, opiskelun sujuvaan etenemiseen ja opiskeluviihtyvyyteen. Palvelutoiminnot sisältävät myös kuvauksen opiskelijan ja opiskelun turvallisuuden edistämiseksi tehtävästä työstä. Opiskelijapalvelu näkökulma valottaa opiskelijahuollon moniammatillista yhteistyötä ja niitä oppilaitoksen sisäisiä ja ulkoisia toimintaverkostoja, joissa oppilaitoksen henkilöstö toimii. Opiskelijapalveluiden toimintakokonaisuudesta laadittiin opiskelijapalvelutiedote, joka toimitetaan opintojen alkaessa opiskelijan huoltajille. Tiedottamisen tavoitteena on tulevaisuudessa tiiviimpi yhteydenpito kotiin heti opintojen alussa, ja samalla ovien avaaminen kodin, opiskelijan ja oppilaitoksen väliselle yhteistyölle. Toimintamalliin liitettiin opiskelijahuollon vuosikalenteri, jossa on esitetty opiskelijahuollon henkilöstön säännölliset palvelutehtävät lukukauden kierron aikana.