Ohjeita maahanmuuttajaopiskelijoiden ohjaamiseen
Saari, Erkki.; Karvala, Matti (2008-06-04)
Saari, Erkki.
Karvala, Matti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-06-04
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1233733541-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1233733541-3
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli antaa Härmänmaan ammatti-instituutin maahanmuuttajaopiskelijoiden opettajille perustietoa maahanmuuttajataustaisen opiskelijan opetuksesta. Tätä ohjetta voivat hyödyntää opettajien lisäksi koko Härmänmaan ammatti-instituutin henkilökunta, joka työskentelee maahanmuuttajaopiskelijoiden kanssa. Ohje on käyttökelpoinen myös Härmänmaan ammatti-instituutin maahanmuuttajaopiskelijoiden työpaikkaohjaajille. Kehittämishankeen alussa selvitimme Härmänmaan ammatti-instituutin koulutustarjontaa ja maahanmuuttajien tuloa sekä opiskelijavalintaa Härmänmaan ammatti-instituuttiin. Selvitimme maahanmuuttajien kotouttamiskoulutusta sekä ammattiaineiden ja yhteisten aineiden opiskelua Härmänmaan ammatti-instituutissa. Muuttaminen uuteen maahan sekä opiskeleminen vieraalla kielellä merkitsee aina ihmiselle voimakasta stressitilannetta, johon sopeutuminen vie useita vuosia. Opettajan täytyy olla selvillä näistä vaiheista ja ongelmista. Opetustilanteessa opettajan tehtävänä on kiinnittää erityinen huomio omaan puheilmaisuunsa ja viestin perillemenon varmistamiseen. Keskeistä tässä roolissa on se, että opettaja pystyy puhumaan selkeästi ja käyttämään helposti ymmärrettävää suomen kieltä. Opettajan täytyy olla selvillä myös keinoista, joilla hän voi varmistaa opiskelijan ymmärtäneen asian oikein. Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ryhmänohjaajalta vaaditaan opettamista laajempaa tukemista. Varsinkin opiskelun alkuvaiheessa opiskelijat turvautuvat ryhmänohjaajaansa monissa arkipäivän ongelmissa. Maahanmuuttajaa ohjaavan täytyy olla tietoinen siitä, miten opiskelijalle annetaan palautetta. Oikea aika, paikka ja tilanne ovat palautteen antamisen kannalta erityisen tärkeitä maahanmuuttajaopiskelijalle. Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan opetuksessa on paljon asioita, joita täytyy ottaa huomioon, verrattuna suomalaisten opetukseen.