Matematiikan oppimisen tukeminen : Case: Kainuun ammattiopisto /Matkailu- ja ravitsemisala
Karppinen, Nina (2006)
Karppinen, Nina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-116
Tiivistelmä
Ammatilliseen koulutukseen tulevilla on yhä enemmän matemaattisia oppimisvaikeuksia. Näin on myös Kainuun ammattiopiston matkailu- ja ravitsemisalalla. Osastolla kaivattiin kehittämisehdotuksia matematiikan oppimisen tukemiseen eli matematiikan opettamiseen, opetusjärjestelyihin ja tukitoimiin. Laadullisen selvityksen tavoite oli paikantaa kehittämiskohteita matematiikan oppimisen tukemisessa Kainuun ammattiopiston matkailu- ja ravitsemisalan osastolla. Aineiston hankintaa ohjannut tutkimustehtävä oli, miten matematiikkaa on Kainuun ammattiopiston matkailu- ja ravitsemisalalla opetettu. Selvitys aloitettiin perehtymällä matematiikan oppimista, opettamista ja matemaattisia oppimisvaikeuksia koskevaan kirjallisuuteen.Aineisto hankittiin Kainuun ammattiopiston matkailu- ja ravitsemisalan matematiikan opettajille laaditulla kyselyllä sekä haastattelemalla teemahaastattelulla Kainuun ammattiopiston matkailu- ja ravitsemisalan opiskelijoita, joilla oli matemaattisia oppimisvaikeuksia. Keskeisimmiksi tuloksiksi saatiin, että matematiikan opettajat ovat havainnollistaneet opetustaan ja liittäneet ammattiaineisiin. Silti opiskelijat kaipasivat opetuksen viemistä konkreettisemmalle tasolle. Opettajat kannustivat opiskelijoita itsenäiseen ongelmanratkaisuun, mutta varsinaisten ongelmanratkaisutaitojen opettamista voisi lisätä. Matematiikan oppimisen tukemiseksi oli käytetty pienryhmäopetusta ja tukiopetusta. Pienryhmäopetuksen lisäämistä ja vaihtelevampia opetusmenetelmiä toivottiin. The students coming to the vocational education suffer more and more from the math learning difficulties. This is the situation at the department of the tourismand catering In the Kainuu Vocational College too. The purpose of this account,carried out by qualitative methods, was to develop the supporting of math learning, which in this case included the math teaching, the arrangements of the mathteaching and the other supporting acts considered the math teaching and learning. The object of the study was to find out how the math was taught in the KainuuVocational College at Tourism and Catering field. The research material was gathered both with the survey involved the math teachers and the focused interview participated the students suffering from the math learning difficulties. Both the teachers and the students represent the Tourism and Catering Field of the Kainuu Vocational College. The main results were that the teachers had tried to teach by the illustrative way and link the teaching to the practice. Even so the students wished the teaching to be more practical. The teachers were encouraged thestudents to the independent problem solving, but the teaching of the problem solving skills could be increased. The teaching in small groups and the remedial teaching were used in the meaning of the supporting the math learning. The wish of the teachers and the students was the increasing of the amount of the small group teaching. The more variable teaching methods were also wished.