Automaatiokoulutuksen monimuoto-opetuksen kehittäminen : opetuksen virtuaalituotannon prosessimallit ja hyvät käytänteet
Kuosa, Jussi Tapio (2007-05-22)
Kuosa, Jussi Tapio
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-22
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183449911-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183449911-5
Tiivistelmä
Kehityshanke tähtäsi opetuksen laadun kehittämiseen. Kehityshakkeella pyritään antamaan realistinen kuva monimuoto-opetuksen prosesseista, näkökulmia automaatiokoulutuksen kehitystyöstä, opetuksen ja opetusvälineiden virtualisoinnista sekä kokemuksia verkkooppimisympäristöjen käytöstä. Kehityshanke ei ole tieteellinen tutkimus vaan opettajan omiin henkilökohtaisiin kokemuksiin perustuva kuvaus automaatiokoulutuksen kehittämisestä Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulussa vuosina 2004-2007. Työn tuloksena syntyi useita monimuotokursseja kuten mm. opetusharjoitteluun suunniteltu mittaustekniikan monimuotokurssi (3op) jossa (1op) on toteutettu projektityöskentelyä ohjaavina videoluentoina. Ensimmäisenä kehityshankeen ohessa syntyi suunnitelma ja kartoitus yhteistyökumppaneista automaatiolaboratorion keinoprosessin kehittämiseksi. Seuraavaksi tässä projektissa kehitettiin malli opettajan monimuoto-opetuksen kehitysprosessista. Kolmanneksi kehityshankkeessa esiteltiin erilaisia teknisiä toteutuksia monimuoto-opetuksen oppimateriaalituotantoon. Viimeisenä vaiheena kehityshankkeessa suunniteltiin ja toteutettiin käytännön toteutus virtuaaliselle automaatiovesiprosessille.