Työssäoppiminen ja opettajan rooli työssäoppimisen ohjauksessa catering-alalla.
Hakanen, Marketta (2006)
Hakanen, Marketta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-173
Tiivistelmä
Työssäni käsittelen ammatillisen perusopetuksen työssäoppimista ja opettajan roolia sen ohjauksessa. Työssäoppimista tarkastelen siihen keskeisesti liittyvien oppimiskäsitysten kautta. Oppimiskäsityksiä avaamallamuodostuu näkemys uudenlaisesta oppimisesta ja sen mahdollisuuksista. Työssäoppimisessa opiskelijan ympäristö laajenee, vuorovaikutustaidot kehittyy ja työyhteisö mahdollistaa sosiaalisen oppimisen. Samanaikaisesti opiskelija saa käsityksen ajantasaisesta ammatin hallinnasta. Työssäoppimisen tavoitteista käsin määritellään sen toteuttamistavat, toteutus sekä opiskelijan ohjaus että arviointi. Työssäoppimisen kehittymiseen vaikuttavat yhteiskunnalliset tekijät, koulutus, työssäoppimisen tutkimus ja käytännön kokemukset. Antamalla palautetta ja arviointiatyössäoppimisjaksolla opiskelijalle ohjataan häntä henkilökohtaisessa ja ammatillisen kasvun prosessissa. Yhteiskunnassa, työelämässä ja ammattitaidossa tapahtuvat muutokset näkyvät ammatillisen opettajan työn muutoksena. Opiskelijoiden tulisi olla yksilöllisiä, itseohjautuvia oppijoita. Tämä näkyy opettajan työn painopisteissä. Opettajan tulee olla oman alansa ammatillinen osaaja ja opiskelijan kasvuprosessin ohjaaja sekä yhteistyökykyinen kumppani työelämälle. In my thesis I deal with on-the-job learning in basic vocational education and the role of the teacher as instructor during the period. I examine on-the-job learning from the point of view of essential learning concepts related to it. By opening the learning concepts an approach to a new kind of learning with its possibilities is formed. During on-the-job learning the student's environment expands, interactive skills improve and the working environment enables social learning. Simultaneously the student gets an understanding of a real-time command of vocational skills. The objectives of on-the-job learning determine the practical ways of carrying out the period, the overall implementation as well as the guidance and assessment of the student. Social factors, education, the research and practical experiences of on-the-job learning affect the development of on-the-job learning. Feedback and assessment during on-the-job learning will guide the student in his/her personal and vocational growth process. The changes in society, working life and vocational skills are reflected as changes in the work of a vocational teacher. The students should be independent, self-orientatedlearners, which influence the emphases of teacher work. The teacher should be an expert in his/her own sector, a guide of the student's growth process as well as capable of co-operating with working life.