Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Oppimista tukeva verkko-oppimateriaali - lähtökohtia verkko-oppimateriaalin tuottamiseen

Kainulainen, Seppo (2006)

 
Avaa tiedosto
TMP.objres.30.pdf (208.7Kt)
Lataukset: 


Kainulainen, Seppo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-42
Tiivistelmä
Verkko-opetuksen odotetaan vastaavan tulevaisuuden opetuksen haasteisiin. Kontaktiopetuksen vähentyessä, monimuotokoulutuksen ja opintojen liikkuvuuden tarpeen lisääntyessä verkko-opetuksen merkitys tulee kasvamaan entisestään. Nykyisessä oppimiskäsityksessä korostuvat opiskelijan aktiivisuus,yhteistoiminnallisuus, vuorovaikutteisuus, reflektoiva ja konstruktivistinen toiminta. Verkko-oppimiselta odotetaan samoja ominaisuuksia kuin muultakin merkitykselliseltä oppimiselta. Kehittyvässä verkko-opetuksessa oppimista tukevan verkkooppimateriaalin merkitys oppimisprosessin yhtenä osana on merkittävä. Kehittämistehtävässä käsiteltiin verkko-oppimateriaalin eri muotoja ja niiden käyttötarkoituksia. Lisäksi selvitettiin verkko-oppimateriaalin eri tuotantovaiheita ja mitä asioita tulee huomioida oppimista tukevan verkkooppimateriaalin tuotannossa. Kehittämistehtävässä nousi esille oppimisprosessin suunnittelun tärkeys ja sen yhteys verkko-oppimateriaaliin. Kehittämistehtävässä on esitelty erilaisia verkko-oppimateriaalityyppejä ja niiden käyttökohteita. Verkko-oppimateriaaleissa kuten ohjaustilanteissa tulisi oppijalle antaa tilaa omaan pohdintaan sekä mahdollisuus vuorovaikutteiseen toimintaan. Kun verkko-oppimateriaalituotannon eri vaiheissa noudatetaan laadukkuuden periaatteita sekä olemassa olevia laatukriteereitä, varmistetaan lopullisen tuotteen oppimista tukeva funktio. Näitä erilaisia kriteereitä, ohjeita ja kysymyksiin perustuvia tarkistuslistoja on koottu tähän työhön ohjeistamaan verkko-oppimateriaalituotantoa, erityisesti opettajan näkökulmasta.
 
E-learning is going to be an important part of learning in the future. Today's idea of learning underlines the activity of a student, cooperation, interaction, reflecting and constructivistic action. In a dynamic net pedagogy the e-learning material that supports learning is a significant part of learning process. There were concerned the different kinds of e-learning materials and their purposes in this work. There were also explored the stages of production of e-learning material and what things have to be taken into consideration. It is important that the learning process is well planned. There are introduced different kinds of types and uses of e-learning materials in this work. Elearning materials have to include space of students' self-discussion and possibility for interaction. If the quality principles are followed in producing e-learning material the function of the final learning supporting product is ensured. These criterions, instructions and questionbased lists are collected up in this work for guiding e-learning material production especially from teachers' point of view.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste