Opettajien työnohjaus - tuki ammatilliseen kasvuun?
Rossinen, Tarja (2006)
Rossinen, Tarja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-212
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen pääasiallisena tavoitteena oli selvittää, miten hyvin työnohjaus vastaa opettajan tarpeita ja tukee opettajan ammatillista kasvua. Työssä pohdittiin myös sitä, miten paljon opettajat yleensä käyttää työnohjausta ja miten työnohjausta voitaisiin kehittää tukemaan yhä enemmän opettajan kasvatustyötä. Työn teoreettisessa osassa on perehdytty työnohjausta koskevaan kirjallisuuteenja opettajien työnohjauksesta tehtyihin aikaisempiin tutkimuksiin. Työn empiirinen osa on toteutettu pienimuotoisena tutkimuksena, jossa on käytetty kvalitatiivista tutkimusasetelmaa. Tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Tutkimuksen kohdejoukko muodostuu neljästä Savonia -ammattikorkeakoulun Iisalmen yksikön sosiaalialan koulutusohjelman opettajasta. Kaikilla haastatelluilla on pitkä kokemus sekä opetustyöstä että työnohjauksesta. Tutkimuksen tulokseksi saatiin, että työnohjaus tukee yleisesti opettajan ammatillista kasvua ja vastaa myös opettajien tarpeita. Tutkittavat olivat sitä mieltä, että työnohjauksella on ollut erityisen merkittävä asema heidän työssä kehittymisessään ja työssä jaksamisessaan. Työnohjaus on ollut paikka, jossa on voinut jakaa omaa opettajuuttaan, peilata omia kokemuksiaan ja levähtää arjen pyörityksessä. Se on antanut mahdollisuuden oppia toisilta opettajilta jatutustua paremmin työtovereihinsa. Työnohjaustilanteessa on kuitenkin suuri merkitys ohjattavallaitsellään, miten hän antautuu ohjaustilanteeseen, ja myös ryhmän tuttuudella ja työnohjaajalla on suuri merkitys. Kehittämisehdotuksiksi saatiin, että myös opettajien tulisi saada mahdollisuus henkilökohtaiseen työnohjaukseen, sillä opettajien tarpeet voivat olla erilaisia, eivätkä kaikki pysty avautumaan ryhmässä. Muutoslaboratoriotyöskentely on koettu hyväksi vaihtoehdoksi työnohjaukselle. Tutkimusta tehdessä kävi selville, etteivät opettajat yleisesti ole vieläkään riittävästi tietoisia työnohjauksen mahdollisuuksista. The principal aim ofthe project is to explain, whether supervising meets the demands of the teacher and supports his professional advance. The paper also examines, how much teachers normally use supervising and how it can be developed further in order to support more and more the educational work of the teacher. The theoretical part considers earlier studies and other literature about supervising. The empirical part of the project has been realized as a minor study applying a qualitative inquiry. The method is based on interviews to the theme. The investigated group consistsof four teachers for social subjects at Savonia - Ammattikorkeakoulu in Iisalmi. All ofthe interviewed persons have a long experience in teaching and supervising. The study led to the result that the supervising generally supports the professional progress and meets the demands of the teachers. The participants of the study confirmed thatsupervising has been of great importance for their professional advance and their endurance at work. Supervising has given them the opportunity to transmit professional knowledge, to compare one`s own experience with those of the other colleagues and to have a break during the busy daily work. So they have learnt from each other and they have become familiar with the colleagues. The crucial points at supervising are, how the candidate gives himself up to the situation, how familiar the group is and how good the supervisor. A proposal for improving supervising claims that the teachers should also get the possibility to individualized supervising, because teachers` needs are different and it's not easy for everybody to open out in the group. In the study it became obvious that generally taechers hardly know about the possibilities of supervising.