Haku
Viitteet 1-10 / 11
LiDAR-pistepilvivisualisointi
(2021)
Opinnäytetyössä kommunikoitiin 2D LiDAR-laitteelle ja kerättiin sen avulla dataa ympäristöstä. Työssä esitellään tekniikat saadun LiDAR-datan purkamiseen ja sen käsittelyyn, jotta saadut etäisyydet voidaan muuntaa yhtenäiseen ...
Saavutettavuus videopeleissä
(2021)
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa suomenkielinen opas videopelien saavutettavuudesta aloittelevia pelinkehittäjiä varten. Opas on tarkoitettu käytettäväksi Kajaanin ammattikorkeakoulun pelialan opintojen alkupuolella. ...
Proseduraalinen kenttägenerointi kuutiomarssittamalla
(2020)
Kuutiomarssitusalgoritmi on keino, jolla voidaan muodostaa tarkkoja 3D-malleja joukoista kolmiulotteisen avaruuden pisteitä. Alkuperäisessä käyttötarkoituksessa pisteet voivat esittää esimerkiksi magneettikuvauksen ...
Kuntopyörän hyödyntäminen peliohjaimena liikuntapelissä
(2021)
Liikunnan yhdistäminen osaksi videopelejä on lisääntynyt pelaajien seurantaan käytettävissä olevan teknologian kehittyessä. Erilaiset seurantaan käytetyt menetelmät tuottavat omia pelisuunnittelun haasteita. Kun pelin ...
Harjoitusten suunnitteluprosessin kehittäminen: Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen Kajaanin koulutuspaikan ja Puolustusvoimien Kainuun prikaatin välinen yhteistyö
(2022)
Tekijä: Leskinen Tero
Työn nimi: Harjoitusten suunnitteluprosessin kehittäminen: Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen Kajaanin koulutuspaikan ja Puolustusvoimien Kainuun prikaatin välinen yhteistyö
Tutkintonimike: Tradenomi ...
Fotogrammetriastudion automatisointi
(2021)
Fotogrammetria on tieteenala, jossa mitataan etäisyyksiä tarkastelemalla valokuvia. Moderneja tietokoneohjelmia käyttäen valokuvista saadaan luotua rekonstruktio kuvatusta tilasta tai kohteesta, jota voidaan käyttää useisiin ...
Robottijyrsintä 3D-mallin perusteella
(2021)
Robottien tarkkuus on kehittynyt vuosien mittaan sellaiseksi, että niitä käytetään maailmalla jo melko yleisesti jyrsintäsovelluksiin. Myös työn toimeksiantaja Sunrob Robotics on toimittanut jyrsintäsovelluksia, mutta ...
Koulutuksen vaikutus käyttövarmuuteen
(2022)
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia koulutuksen vaikutusta käyttövarmuuteen Terrafamen Kasan purun osas-tolla. Työ sisältää teoriaosuuden kunnossapidosta sekä tutkimusosuuden osaston nykytilasta. Työn tavoit-teena oli selvittää ...
Vaatteiden mallintaminen hahmoille
(2021)
Työ käsittelee realististen vaatteiden mallintamista hahmoille. Työssä käydään läpi erilaisia metodeja sekä ohjelmistoja ja niiden vahvuuksia sekä puutteita erityisesti realismia haettaessa. Työssä esitellään ohjelmistoja, ...
Kuinka vaihtuvuutta voisi vähentää? Case: ravintola-alan yritykset Kainuussa
(2022)
Ravintola-alalla henkilöstön vaihtuvuus on suurta, mikä luo erilaisia haasteita toimialalla ja toiminnan kehittämiselle. Opinnäytetyön tavoite oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat työntekijöiden vaihtuvuuteen ...