Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Yhteistutkinnon pedagoginen perusta

Hartikainen, Timo (2008-05-19)

 
Avaa tiedosto
jamk_1219051921_2.pdf (246.1Kt)
Lataukset: 


Hartikainen, Timo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-19
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1219051921-2
Tiivistelmä
Bolognan prosessissa eurooppalaista korkeakoulutusaluetta pyritään vahvistamaan mm. yhteistutkinnoilla (engl. joint degrees). Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli perehtyä yhteistutkintojen luonteeseen, opetussuunnitelman rakentamiseen ja kansainvälisen ryhmän opettamiseen. Savonia-ammattikorkeakoululle koottiin yhteistutkintoja valaiseva tietopaketti. Yhteistutkinto on vähintään kolmen erimaalaisen korkeakoulun yhdessä perusteista asti suunnittelema ja toteuttama koulutusohjelma. Opiskelijat opiskelevat useassa korkeakoulussa ohjelman mukaisesti. He saavat tutkinnosta järjestäjien yhteisen tutkintotodistuksen tai usean korkeakoulun erikseen antaman tutkintotodistuksen. Yhteistutkinto vastaa koulutustarpeeseen, johon yksittäinen korkeakoulu ei voi vastata. Opetussuunnitelman laatiminen yhteistutkintoa varten alkaa koulutuksen perustehtävästä ja tavoiteltavista tiedoista ja taidoista. Niitä jäsentävistä osaamisalueista edetään opintokokonaisuuksiin tai moduuleihin. Viimeisessä vaiheessa kuvataan yksittäiset opintojaksot. Oppimistulosten kuvaaminen on opetussuunnitelmatyössä olennaista: mitä opiskelija tietää ja osaa tutkinnon saatuaan. Opetusmenetelmät ja arviointimenetelmät valitaan vasta viimeiseksi. Kansainvälisen ryhmän opettaminen asettaa haasteita opettajan kielitaidolle, monikulttuurisuustaidoille ja oppimisprosessin ohjaamistaidoille. Osaan haasteista voi varautua ja osa taidoista karttuu vasta kokemuksen myötä. Savonia-ammattikorkeakoulun näkökulmasta yhteistutkinto houkutteleva vaihtoehto, vaikka sen rakentaminen vaatii aikaa, rahaa ja huolellista työtä. Yhteistutkinnon rakentaminen on helpointa aloittaa vakiintuneen verkoston pohjalta. Uuteen yhteistyöhön on varminta lähteä kahden tai kolmen hyvin valitun korkeakoulun kanssa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste