Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opinpolulla monikulttuurisuuteen

Pihkola, Maija (2007-05-25)

Avaa tiedosto
jamk_1183466902_3.pdf (110.3Kt)
Lataukset: 


Pihkola, Maija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-25
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183466902-3
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli opastaa monikulttuurista työtä aloittavaa opettajaa löytämään opinpolkuja monikulttuurisuuden kohtaamiseen. Monikulttuurisessa oppimisympäristössä opettajalla on haastava tehtävä eri kulttuureista tulevien opiskelijoiden kehityksen ja oppimisen tukijana. Työssä onnistuminen edellyttää jatkuvaa itse-, ihmis- ja maailmanymmärryksen kehittämistä. Kulttuurin tuntemus, tilanteenlukutaito ja monipuoliset pedagogiset valmiudet ja taidot auttavat rakentamaan siltaa kulttuurien välille. Työssä tarkasteltiin monikulttuurisen ammatillisuuden kehittymistä opettajan kasvuprosessin, toiminnan, vastavuoroisuuden, ajattelun, havainnoinnin ja oppimistaitojen kautta. Kulttuurien moninaisuus täytyy oppia ymmärtämään rikkautena ja uutena mahdollisuutena. Tutkimusmenetelminä käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, osallistuvan havainnoinnin kautta monikulttuurisissa ryhmissä saatuja kokemuksia sekä Ammatillinen opettaja ja maahanmuuttajaopiskelija opintokokonaisuuden oppimistehtäviä. Työssä selvitettiin maahanmuuttajien toimintaympäristön, uuden elämän aloittamisen ongelmia sekä sopeutumisen prosessia. Lisäksi selvennettiin kulttuurin käsitystä sekä kulttuuritaustan merkitystä ihmisen ajatteluun ja vuorovaikutukseen. Työssä etsittiin ja hahmotettiin opinpolkuja monikulttuurisen työn aloittavalle opettajalle kohti monikulttuurista kompetenssia eli ammatillisuutta, työssä kehittyviä ja kehitettäviä tasoja. Kuvattiin omakohtaista monikulttuurisuuden kehittymisprosessia kokemuksen ja havainnoinnin kautta. Monikulttuuriseksi opettajaksi kehittyminen vaatii opettajalta oman kehityksen ja siihen vaikuttavien ristipaineiden tunnistamista. Ammatillinen kasvu on elämänmittaista ja sidoksissa yhteiskunnan kehitykseen. Kansainvälistymisen ja monikulttuurisuuden myötä opettajalta odotetaan monialaista ja yhteistoiminnallista osaamista perinteisen yksilöasiantuntijuuden sijaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste