Osaamisen tunnistamisen menetelmiä : esimerkkinä taloushallinto
Suutari, Pirkko (2008-05-19)
Suutari, Pirkko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-19
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1219055641-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1219055641-3
Tiivistelmä
Opetusministeriö edellyttää ammattikorkeakoulujen kehittävän uusia mekanismeja, joilla opiskelija voi entistä paremmin osoittaa muualla kuin muodollisessa koulutuksessa hankkimansa osaamisen. Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli löytää erilaisia menetelmiä eli käytännön työvälineitä osaamisen tunnustamiseksi taloushallinnon opintojaksoilla. Hankkeessa ei käsitelty hyväksilukemista, työharjoittelua eikä opinnäytetyöllä osoitettua osaamista Tiedonkeruumenetelmiä olivat haastattelut, havainnointi sekä kirjallisuus. Kehittämishankkeen raportti kuvaa osaamiseen liittyviä käsitteitä sekä osaamisen tunnistamisen prosessia. Raportissa on kuvattu myös taloushallinnon ammatillisia osaamisalueita. Hankkeeseen osallistui neljä opiskelijaa, joiden kanssa kokeiltiin erilaisia tunnistamisen tapoja. Raportissa esitellään nämä menetelmät sekä tunnistamisprosessit. Lopputuloksena heidän osaamisensa tuli tunnustettua ja arvioitua. Heiltä kerättiin myös palautetta osaamisen tunnistamiseen liittyen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sopivia osaamisen tunnistamisen menetelmiä löytyi. Osaamisen tunnistaminen sopii parhaiten aikuisopiskelijoille ja henkilöille, joilla on aiempaa työkokemusta. Kerätyn palautteen perusteella osaamisen tunnistamista selvästikin tarvitaan. Kuitenkin on huomioitava, että kyseessä on varsin uusi käytäntö, minkä vuoksi opettajien sekä opiskelijoiden tietämys osaamisen tunnistamisesta ei vielä ole riittävää. Opettajan työaikaa kuluu luonnollisesti yksilölliseen ohjaukseen enemmän kuin ryhmäohjaukseen.