DemoMELA-sovelluksen käyttö opetuksessa
Kärkkäinen, Leena (2007)
Kärkkäinen, Leena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-498
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää DemoMELA-nettisovelluksen käyttöä ammattikorkeakoulujen metsäalan opetuksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin MELA- ja DemoMELA-ohjelmistojen käytönyleisyyttä ja käyttötapoja opetuksessa. Keskeisenä tavoitteena oli selvittää DemoMELA:n hyviä ja huonoja puolia sekä ohjelmiston tarpeellisuutta ammattikorkeakoulujen kursseilla. Tutkimuksen perusteella voitiin tehdä päätelmiä siitä, miten DemoMELAohjelmistoa tulisi kehittää, että se palvelisi paremmin ammattikorkeakoulujen tarpeita. Tutkimus toteutettiin opettajille lähetettynä sähköpostikyselynä. Kysely lähetettiin 20 opettajalle kymmeneen eri ammattikorkeakouluun. Kyselyyn vastasi kahdeksan opettajaa, jotka työskentelivät eri ammattikorkeakouluissa. Kyselyyn vastasi myös Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulussa syksyllä 2006 järjestetylle MELA-kurssille osallistuneet opiskelijat. Opiskelijat vastasivat kyselyyn 2-3 henkilön ryhmissä, ja siten heiltä saatiin kolme täytettyä kyselylomaketta. Tutkimuksen mukaan ammattikorkeakoulujen opettajat käyttivät DemoMELA:a vähän opetuksessaan. DemoMELA: a käyttäneet opettajat ja opiskelijat pitivät sovellusta hyödyllisenä apuvälineenä MELA-ohjelmiston toiminnan ja käytön opettelussa, mutta se ei korvannut MELA-ohjelmiston käyttöä. DemoMELAei tällä hetkellä sovellu omatoimiseen opiskeluun, vaan opetuksessa tarvitaan opettajajohtoista lähestymistapaa. Sovelluksen hyvänä puolena mainittiin mm. valmis käyttöliittymä, ilmaisuus ja ajasta ja paikasta riippumaton käyttö. Huonoina puolina tulivat esiin esim. aineiston yksipuolisuus, monimutkainen käyttö ja ohjeiden epäselvyys. DemoMELA:n käytön lisääminen ammattikorkeakouluissa vaatii opettajien koulutusta, sovelluksesta tiedottamista ja sovelluksen kehittämistä käyttäjäystävällisemmäksi. Sovelluksen kehittäminenparemmin omatoimiseen opiskeluun soveltuvaksi vaatii mm. yksityiskohtaisen käyttöohjeen ja MELA:n toiminnan kuvauksen liittämistä Demo- MELA-palvelun yhteyteen. Lisäksi tarvittaisiin valmiita harjoitustehtäviä. Asiantuntijoiden, opettajien ja opiskelijoiden välistä yhteistyötä tulisi kehittää MELA:n opetuksessa. The aim was to study the use of the DemoMELA software in the forestry studiesat the universities of applied sciences. One of the main goals was to explore the advantages and disadvantagesof the DemoMELA in the learning of the MELA forest planning system. It was studied, how much and how the teachers have used the DemoMELA in the education. Based on the study, conclusions could be made about the development of the DemoMELA software for fulfilling better the needs of the universities of applied sciences. The email inquiry was sent to 20 teachers working at ten different universitiesof applied sciences. The replies were got from eight teachers, each of which was working at a different school. The inquiry was also answered by students, who took part in the MELA course organised at the North Karelia University of Applied Sciences in autumn 2006. According to the study teachers do not use much DemoMELA in the education at the moment. The DemoMELA was considered as a useful tool, when the function and the use of the MELA was taught. Advantages of the software were e.g. the easy to use user interface, freeness and the use independent of time and place. Disadvantages were among other things biased data, complicated use and unclear instructions. The increase of the use of the DemoMELA demands the teachers' education, notification about the software and the development of the programme more user-friendly. More detailed instructionsand the description of the function of the MELA should be incorporated in the DemoMELA software. In that way students could get familiar with the software themselves without the teacher's help. Furthermore, prepared exercises would be needed. The co-operation between experts, teachers and students should be developed in the education of the MELA.