Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Luovien menetelmien käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena sosiaali- ja terveysalalla : ajatuksia oman ohjaustavan kehittämiseen

Friis, Leila; Kaikko, Kirsi (2008-03-23)

Avaa tiedosto
jamk_1210156850_4.pdf (99.10Kt)
Lataukset: 


Friis, Leila
Kaikko, Kirsi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-03-23
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210156850-4
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli tarkastella ja etsiä vastausta kysymyksiin; mitä luovuus ja luovat menetelmät ovat, miten ne liittyvät oppimisteorioihin ja miten luovia menetelmiä voidaan hyödyntää opetuksessa ja ohjauksessa sosiaali- ja terveysalalla. Lisäksi tavoitteena oli kehittämishankkeen toteuttajien oman pedagogisen ymmärryksen ja osaamisen vahvistaminen. Kehittämishanke on teoreettinen. Luoviin menetelmiin liittyviä oppimisteorioita pohdittiin suhteessa kirjoittajien kokemuksiin muun muassa vaikeissa elämäntilanteissa olevien perheiden tukityöstä ja monenlaisten ryhmien vetämisestä ja ryhmänjäsenenä olemisesta. Elämyspedagogiikka, kokemuksellinen, yhteistoiminnallinen ja ongelmaperustainen oppiminen olivat oppimisteorioita, joita kuvattiin luovien menetelmien taustaksi ja samalla yhdeksi kokonaisuudeksi. Yhdistämällä terapeuttinen, hoitotieteellinen ja sosiaalitieteellinen teoria pedagogisiin teorioihin saatiin monitieteellistä näkemystä luovien menetelmien käyttöön. Sosiaali- ja terveysalalla oma persoona on tärkein työväline, joten ”minän” vahvistaminen ja yksilöllinen kasvu ihmisenä ovat haasteita opetuksessa ja ohjauksessa. Luovat menetelmät tarjoavat tähän tarpeeseen hyviä keinoja ja välineitä. Luovien menetelmien käyttö opetuksessa ja ohjauksessa on lisääntynyt. Se vaatii huolellista perehtymistä ja menetelmien hallintaa, jotta ne palvelevat parhaalla mahdollisella tavalla oppimista. Menetelmät voivat rikastuttaa opetusta, mutta niistä ei pidä tulla itsetarkoitus. Yhtä lailla on syytä pohtia eettisestä näkökulmasta luovien menetelmien käyttöön liittyviä tekijöitä. Kirjallisuuden tarkastelu osoitti, että eettisyys ei ole ensimmäisenä huomioitavien asioiden joukossa, kun valitaan luovia menetelmiä opetuksen ja ohjauksen tueksi. Eettisyyden huomioiminen opetuksessa ja ohjauksessa on opiskelijaa kunnioittava ja ihmistä arvostava tapa toimia. Työ liittyy opetus-, sosiaali- ja terveysalaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste