Tekstiilialan työssäoppiminen ja ammattiosaamisen näytöt käsityökeskuksessa
Turunen, Helena (2006)
Turunen, Helena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-219
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli perehtyä käsi- ja taideteollisuusalan perustutkintoon, tekstiilialan artesaaniksi opiskelevien työssäoppimiseen ja ammattiosaamisen näyttöihin sekä niiden toteuttamiseen käsityökeskuksessa. Kehittämishankkeella haluttiin kehittää työssäoppijoiden ohjausta käsityökeskuksessa. Työssä perehdyttiin käsi- ja taideteollisuusalaan ja tämän alan perustutkintoon, mitä tekstiilialan artesaanien/sisustustekstiilien valmistajien oppimistavoitteet ovat opetussuunnitelman perusteiden mukaan ja mitä he opiskelevat. Sen jälkeen siihen, mitä on työssäoppiminen ja millaista on työssäoppijan ohjaus, jonka tavoitteena on opiskelijan ammatillinen kasvu. Käsityökeskus on monipuolinen käsi- ja taideteollisuusalan työssäoppimispaikka ja sopii hyvin työssäoppimisjaksolla annettavien ammattiosaamisen näyttöjen näyttöympäristöksi. Ohjaus- ja palvelutoiminnan ja Kädentaidot ja valmistus opintokokonaisuuksien käsityökeskuksessa toteutetut työssäoppimistehtävät sopivat myös näyttötehtäviksi. Ammattiosaamisen näyttö annetaan jokaisesta ammatillisesta opintokokonaisuudesta, joita on esimerkiksi sisustustekstiilien valmistajiksi opiskelevilla yhdeksän. Kehittämishankkeeseen sisältyi ammattiosaamisen osanäytön kokeileminen sekä työssäoppimisjaksolla käsityökeskuksessa että oppilaitosympäristössä Ingmanin käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksessa opetusharjoittelun yhteydessä. Ammattiosaamisen näyttöihin liittyvän suuren suunnittelu-, valmistelu-, toteutus- ja dokumentointityömäärän ja kokeilujen perusteella kehittämishankkeessa päädyttiin suunnittelemaan neljä käsityökeskuksessa toteutettavaa, yhdistettyä ammattiosaamisen näyttöä. 1.8.2006 jälkeen opintoihin sisältyvät ammattiosaamisen näytöt ovat osa opiskelijan arviointia ja niiden käyttöönotto tulee kehittämään työssäoppimista. The aim of this Development project was to get orientation with Vocational Qualification in Crafts and Design and particularly Study Programme in Textiles and Clothing Design and Production, and also how on-the-job learning and vocational skills demonstration will be carried trough in the handicraft centre. The aim of this project was also to get know, what kind of skills artisans haveto learn according to the national core curriculum and how to supervise students at on-the-job learning. In the handicraft centre students receive vocational competence and it is a suitable place to give vocational skills demonstration. Guidance, service and handicraft duties at on-the-job learning are suitable as vocational skills demonstration. Artisans should have to give nine vocational skills demonstrations after every professional study module. This should mean a lot of work because of planning, making preparations, putting plan into practice and documenting. On ground of experiments with vocational skills in the handicraft centre and in Crafts and Design Vocational Institution of Ingman, has two vocational skills demonstrations connected together. This Development project make plans for four, connected vocational skills demonstrations, all of which are practicable in handicraft centre. After 1.8.2006 vocational skills demonstration system will be a part off evaluation and it will improve also on-the-job learning.