SILVER BULLET T-PAITAMALLISTO SPIRIT STORE -MIEHELLE
Holma, Petri (2010)
Holma, Petri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010062112413
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010062112413
Tiivistelmä
Toimeksiantona oli suunnitella miesten t-paitamallisto Spirit Store Oy:lle sesonkiin kevät-kesä 2011. Työn lähtökohtana oli selvittää, millainen on Spirit Storen tyypillinen miesasiakas. Kohderyhmän määrittely tehtiin teemahaastattelua käyttäen. Opinnäytetyön päämääräksi tuli suunnitella kohderyhmän tyylin mukainen t-paitamallisto. Opinnäytetyössä suunniteltiin yrityksen ensimmäinen miesten t-paitamallisto ja Silver Bullet -tuotemerkki.
Suunnitteluun kuului sekä t-paitamallien että t-paitojen printtien suunnittelu. Opinnäytetyön taustaksi tarvittiin trendiennusteisiin perustuva trendianalyysi ja oman luovan suunnittelun osuus. Myös graafinen suunnittelu painottuu printtien tekemisessä. T-paitojen malleissa otettiin huomioon sekä trendianalyyseista saatua että kohderyhmästä kerättyä tietoa.
Opinnäytetyössä on kaksi osaa: teoriapainotteinen raportointiosuus ja suunnittelun tuloksena syntynyt mallistokirja t-paidoista ja printeistä. Raportointiosuudessa selvitetään tutkimuksen luonnetta, suunnittelun taustaa ja esitellään tulevat sesongit trendiennusteiden perusteella. Opinnäytetyössä hyödynnettiin ensimmäistä kertaa Jyväskylän ammattikorkeakoulussa MPD-Click -trenditietokantaa. Mallistokirjassa on kaksitoista erilaisia t-paitamallia ja 43 printtiä.
Toimeksiantajan kannalta opinnäytetyössä tärkeää on kohderyhmäanalyysi Spirit Store -miehestä sekä miesten Silver Bullet t-paitamallisto. Työssä keskeistä on suunnittelun kaupallinen näkökulma, jossa edetään trendiennusteiden pohjalta kuluttajien mieltymyksiin. Tämän opinnäytetyön avulla tehdään näkyväksi trendeihin pohjautuva suunnitteluprosessi, jonka lopputuloksena on Spirit Store -miehelle suunnattu Silver Bullet t-paitamallisto.
Suunnitteluun kuului sekä t-paitamallien että t-paitojen printtien suunnittelu. Opinnäytetyön taustaksi tarvittiin trendiennusteisiin perustuva trendianalyysi ja oman luovan suunnittelun osuus. Myös graafinen suunnittelu painottuu printtien tekemisessä. T-paitojen malleissa otettiin huomioon sekä trendianalyyseista saatua että kohderyhmästä kerättyä tietoa.
Opinnäytetyössä on kaksi osaa: teoriapainotteinen raportointiosuus ja suunnittelun tuloksena syntynyt mallistokirja t-paidoista ja printeistä. Raportointiosuudessa selvitetään tutkimuksen luonnetta, suunnittelun taustaa ja esitellään tulevat sesongit trendiennusteiden perusteella. Opinnäytetyössä hyödynnettiin ensimmäistä kertaa Jyväskylän ammattikorkeakoulussa MPD-Click -trenditietokantaa. Mallistokirjassa on kaksitoista erilaisia t-paitamallia ja 43 printtiä.
Toimeksiantajan kannalta opinnäytetyössä tärkeää on kohderyhmäanalyysi Spirit Store -miehestä sekä miesten Silver Bullet t-paitamallisto. Työssä keskeistä on suunnittelun kaupallinen näkökulma, jossa edetään trendiennusteiden pohjalta kuluttajien mieltymyksiin. Tämän opinnäytetyön avulla tehdään näkyväksi trendeihin pohjautuva suunnitteluprosessi, jonka lopputuloksena on Spirit Store -miehelle suunnattu Silver Bullet t-paitamallisto.