Seikkailujen vuosi Suopursun päiväkodissa : Tapahtumapäivän ja tapahtumakansion suunnittelu ja toteutus
Haikonen, Marika; Kuosmanen, Maiju; Mononen, Miia (2010)
Haikonen, Marika
Kuosmanen, Maiju
Mononen, Miia
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092913303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092913303
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää talviaiheinen tapahtumapäivä Suopursun päiväkodin pienryhmän lapsille sekä koota tapahtumakansio päiväkodin työntekijöille. Lapset olivat iältään 5–7 -vuotiaita. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa vinkkejä päiväkodintyöntekijöille lapsen motoriikan ja mielikuvituksen tukemiseen seikkailukasvatuksen avulla. Tavoitteenamme oli myös saada kokemusta tapahtumapäivän ja tapahtumakansion suunnittelu ja toteutus prosessista. Opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen eli produktio.
Opinnäytetyöprosessi käynnistyi keväällä 2009. Yhteistyökumppani löytyi Kuopiosta, Suopursun päiväkodin Mettisten pienryhmästä. Aihe muotoutui yhdessä päiväkodin yhteyshenkilön kanssa. Lastentarhanopettajankelpoisuuden saaminen vaikutti myös aiheen rajaukseen, jolloin aiheen tuli liittyä varhaiskasvatukseen.
Työn teoriaosuus sisältää tietoa yhteistyökumppanista, seikkailukasvatuksesta sekä lapsen motoriikan ja mielikuvituksen kehittymisestä. Seikkailukasvatusta tarkastellaan historian, sen menetelmien ja tavoitteiden kautta päiväkodissa. Teoriassa pohditaan myös seikkailukasvatuksen mahdollisuuksia ja heikkouksia.
Tapahtumapäivän arviointia varten toimintaradan tapahtumat videoitiin. Tilannetta seurattiin ja havainnot kirjattiin muistiin. Ryhmän työntekijöiltä kerättiin palaute palautekyselyn avulla ja lapsilta kerättiin suullinen palaute, joka videoitiin. Kyselyiden avulla pyrittiin saamaan tietoa tapahtuman onnistumisesta ja sen kehittämiskohteista. Työntekijöiden mielestä toiminta oli suunniteltu hyvin ja lasten motivointi toimintaan oli sopivan mittainen ja hyvä. Kaikkien lasten mielestä tonttujen kadonneiden lahjojen etsiminen toimintaradalta oli ollut mukavaa.
Tapahtuma ja kansio onnistuivat kokonaisuudessaan hyvin. Produktio oli opettavainen ja kasvattava kokemus. Työssä hyödynnettiin koulutuksessa ja työelämässä opittuja asioita. Työllä pyritään osoittamaan toiminnallisen tapahtuman järjestämiseen vaadittava osaaminen. Tulevaisuudessa voisi tutkia kansion toimivuutta käytännössä. Mahdollisuutena olisi myös toteuttaa pitkäkestoinen seurantatutkimus seikkailukasvatuksen toteutumisesta päiväkodeissa.
Opinnäytetyöprosessi käynnistyi keväällä 2009. Yhteistyökumppani löytyi Kuopiosta, Suopursun päiväkodin Mettisten pienryhmästä. Aihe muotoutui yhdessä päiväkodin yhteyshenkilön kanssa. Lastentarhanopettajankelpoisuuden saaminen vaikutti myös aiheen rajaukseen, jolloin aiheen tuli liittyä varhaiskasvatukseen.
Työn teoriaosuus sisältää tietoa yhteistyökumppanista, seikkailukasvatuksesta sekä lapsen motoriikan ja mielikuvituksen kehittymisestä. Seikkailukasvatusta tarkastellaan historian, sen menetelmien ja tavoitteiden kautta päiväkodissa. Teoriassa pohditaan myös seikkailukasvatuksen mahdollisuuksia ja heikkouksia.
Tapahtumapäivän arviointia varten toimintaradan tapahtumat videoitiin. Tilannetta seurattiin ja havainnot kirjattiin muistiin. Ryhmän työntekijöiltä kerättiin palaute palautekyselyn avulla ja lapsilta kerättiin suullinen palaute, joka videoitiin. Kyselyiden avulla pyrittiin saamaan tietoa tapahtuman onnistumisesta ja sen kehittämiskohteista. Työntekijöiden mielestä toiminta oli suunniteltu hyvin ja lasten motivointi toimintaan oli sopivan mittainen ja hyvä. Kaikkien lasten mielestä tonttujen kadonneiden lahjojen etsiminen toimintaradalta oli ollut mukavaa.
Tapahtuma ja kansio onnistuivat kokonaisuudessaan hyvin. Produktio oli opettavainen ja kasvattava kokemus. Työssä hyödynnettiin koulutuksessa ja työelämässä opittuja asioita. Työllä pyritään osoittamaan toiminnallisen tapahtuman järjestämiseen vaadittava osaaminen. Tulevaisuudessa voisi tutkia kansion toimivuutta käytännössä. Mahdollisuutena olisi myös toteuttaa pitkäkestoinen seurantatutkimus seikkailukasvatuksen toteutumisesta päiväkodeissa.