Leirityön mallintaminen ja leiriläisen muuttuvat roolit : Järvenpään seurakunnan kouluikäisten leiritoiminnan kehittäminen
Kontinen, Matti-Petteri (2010)
Kontinen, Matti-Petteri
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092113166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092113166
Tiivistelmä
Kontinen, Matti-Petteri. LEIRITYÖN MALLINTAMINEN JA LEIRILÄISEN MUUTTUVAT ROOLIT. Järvenpään seurakunnan kouluikäisten leiritoiminnan kehittäminen. Järvenpää, syksy 2010, 110 sivua, 6 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, DIAK etelä, Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma. Diakonia ja nuorisotyö, sosionomi (ylempi-amk).
Tämä opinnäytetyö mallintaa Järvenpään seurakunnassa rakennetun kouluikäisten leirityössä kehitetyn leirityön mallin. Leirimalli ja sen eri prosesseihin liittyvä hiljainen tieto saatettiin kirjalliseen muotoon mallintamisen ja sen eri prosessien kuvaamisen kautta. Leirimallin eri osien tutkiminen kokonaisuutena ei ollut mahdollista vaan tutkimusta oli rajattava. Tästä syystä opinnäytetyössä keskityttiin tutkimaan vain yhtä leirimallin seitsemästä prosessista. Leirimallista nostettiin prosessi, jossa leiriläisen rooli muuttuu osallistujasta toteuttajaksi.
Tutkimuksen metodologisena viitekehyksenä oli etnografia. Tutkimusaineisto koostuu havainnointipäiväkirjan merkinnöistä, osallistuvasta havainnoinnista sekä sähköpostikyselyn kautta saadusta tiedosta. Aineistoa analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysiä.
Tutkimusaineiston analyysin kautta selvisi, että prosessi osallistujasta toteuttajaksi koetaan eri tavoin ja osallistujat suhtautuvat yksilöllisesti roolin muutokseen. Roolin muuttuminen ei ole itsetarkoitus. Mielekkäät tehtävät leireillä iän kasvaessa lisäävät osallistujan sitoutumista kouluikäisten leiritoimintaan. Tutkimustuloksista huomataan, että yksilön omien vahvuuksien tukeminen ja työntekijän kannustavan kouluttava ote tukee osallistujaa uusissa haasteissa.
Tämä opinnäytetyö mallintaa Järvenpään seurakunnassa rakennetun kouluikäisten leirityössä kehitetyn leirityön mallin. Leirimalli ja sen eri prosesseihin liittyvä hiljainen tieto saatettiin kirjalliseen muotoon mallintamisen ja sen eri prosessien kuvaamisen kautta. Leirimallin eri osien tutkiminen kokonaisuutena ei ollut mahdollista vaan tutkimusta oli rajattava. Tästä syystä opinnäytetyössä keskityttiin tutkimaan vain yhtä leirimallin seitsemästä prosessista. Leirimallista nostettiin prosessi, jossa leiriläisen rooli muuttuu osallistujasta toteuttajaksi.
Tutkimuksen metodologisena viitekehyksenä oli etnografia. Tutkimusaineisto koostuu havainnointipäiväkirjan merkinnöistä, osallistuvasta havainnoinnista sekä sähköpostikyselyn kautta saadusta tiedosta. Aineistoa analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysiä.
Tutkimusaineiston analyysin kautta selvisi, että prosessi osallistujasta toteuttajaksi koetaan eri tavoin ja osallistujat suhtautuvat yksilöllisesti roolin muutokseen. Roolin muuttuminen ei ole itsetarkoitus. Mielekkäät tehtävät leireillä iän kasvaessa lisäävät osallistujan sitoutumista kouluikäisten leiritoimintaan. Tutkimustuloksista huomataan, että yksilön omien vahvuuksien tukeminen ja työntekijän kannustavan kouluttava ote tukee osallistujaa uusissa haasteissa.