Nuorille suunnatut nettiauttamispalvelut
Kuusisto, Nina (2010)
Kuusisto, Nina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010093013341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010093013341
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa Laurea-ammattikorkeakoulun ja Espoon kaupungin hanketta vuodelta 2008.Hankeen tarkoituksena oli tuottaa yhteistyönä nettiauttamispalvelu Leppävaaran
lukiolle. Hanke oli osa voimaannuttavan työn tutkimus- ja kehittämislinjaa. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa kuvailevaa tietoa jo olemassa olevista nuorille suunnatuista
nettiauttamispalveluista hankkeen valmistelua ja suunnittelua varten. Internetissä tapahtuvaa nuorille suunnattua auttamistyötä tarkastellaan auttamistyötä tekevien henkilöiden
näkökulmasta.Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen eli laadullinen. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin kirjallisuudesta ja aikaisemmista tutkimuksista saatua tietoa. Tietoa haluttiin syventää teemahaastattelemalla kolmea pitkään nuorten parissa nettiauttamistyötä tehnyttä henkilöä. Teemahaastattelun kysymykset nousivat opinnäytetyön tutkimuskysymyksistä. Haastattelun avulla kerättiin ammattihenkilöiden ajatuksia ja
kokemuksia nettiauttamistyöstä.Internetistä löytyi monia nuorille suunnattuja auttamis- ja tukipalveluita. Valitsin niistä neljä,joiden sisältöä tutkin ja esittelen työssäni tarkemmin. Nämä neljä ovat: Suomen mielenterveysseuran Tukinet, Nyyti Ry:n Virtuaaliolkapää, Väestöliiton Nuoret ja
Mannerheimin lastensuojeluliiton Nuortennetti. Nettiauttamispalveluista oli mahdollista saada vertaistukea ja kysyä mieltä arkarruttavia asioita esimerkiksi murrosiän kehityksestä, seksuaalisuudesta tai ihmissuhteista. Kaikilla esitellyillä nettiauttmistahoilla oli jokin erityinen nettipalvelun osa, joka erotti heidät muista vastaavanlaisista palveluista. Haastatteluiden tuloksista tehtiin opinnäytetyössä yhteenveto. Nettiauttamispalveluiden
todettiin tavoittaneen nuoret hyvin ja yhteydenotot ovat jatkuvassa kasvussa. Nuoret käyttävät auttamispalveluita monipuolisesti. Nuorille Internetti on luonteva tapa hakea apua ja se onkin osittain syrjäyttämässä vastaavat puhelinpalvelut. Nuoret arvostivat nettiauttamistyötä tekevien henkilöiden mukaan erityisesti palveluiden korkeaa laatua, esimoderointia, anonymiteettia ja reaaliaikaisia palveluita. Nettiauttamistyötä tekevät ovat huomanneet nettiauttamispalvelun madaltavan nuorten kynnystä ottaa yhteyttä myös muihin saman tahon tarjoamiin palveluihin.
Nettiauttamispalveluiden tulevaisuus näyttää haastatteluiden mukaan hyvältä. Palveluiden kysyntä on jatkuvassa kasvussa. Nettiauttaminen ei korvaa asiakastyötä, mutta se on siinä
hyvänä apuna. Asiantuntijat näkivät nettiauttamisen tärkeänä mahdollisuutena tabujen rikkomiseen ja luotettavan tiedon jakamiseen nuorten keskuudessa. Tärkeiksi kysymyksiksi
nousi haastatteluiden mukaan nettiauttajien koulutus ja nettiauttamispalveluiden eettiset kysymykset.
Asiasanat: Nettiauttaminen, lukioikäinen nuori, terveydenedistäminen, terveysviestintä
lukiolle. Hanke oli osa voimaannuttavan työn tutkimus- ja kehittämislinjaa. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa kuvailevaa tietoa jo olemassa olevista nuorille suunnatuista
nettiauttamispalveluista hankkeen valmistelua ja suunnittelua varten. Internetissä tapahtuvaa nuorille suunnattua auttamistyötä tarkastellaan auttamistyötä tekevien henkilöiden
näkökulmasta.Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen eli laadullinen. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin kirjallisuudesta ja aikaisemmista tutkimuksista saatua tietoa. Tietoa haluttiin syventää teemahaastattelemalla kolmea pitkään nuorten parissa nettiauttamistyötä tehnyttä henkilöä. Teemahaastattelun kysymykset nousivat opinnäytetyön tutkimuskysymyksistä. Haastattelun avulla kerättiin ammattihenkilöiden ajatuksia ja
kokemuksia nettiauttamistyöstä.Internetistä löytyi monia nuorille suunnattuja auttamis- ja tukipalveluita. Valitsin niistä neljä,joiden sisältöä tutkin ja esittelen työssäni tarkemmin. Nämä neljä ovat: Suomen mielenterveysseuran Tukinet, Nyyti Ry:n Virtuaaliolkapää, Väestöliiton Nuoret ja
Mannerheimin lastensuojeluliiton Nuortennetti. Nettiauttamispalveluista oli mahdollista saada vertaistukea ja kysyä mieltä arkarruttavia asioita esimerkiksi murrosiän kehityksestä, seksuaalisuudesta tai ihmissuhteista. Kaikilla esitellyillä nettiauttmistahoilla oli jokin erityinen nettipalvelun osa, joka erotti heidät muista vastaavanlaisista palveluista. Haastatteluiden tuloksista tehtiin opinnäytetyössä yhteenveto. Nettiauttamispalveluiden
todettiin tavoittaneen nuoret hyvin ja yhteydenotot ovat jatkuvassa kasvussa. Nuoret käyttävät auttamispalveluita monipuolisesti. Nuorille Internetti on luonteva tapa hakea apua ja se onkin osittain syrjäyttämässä vastaavat puhelinpalvelut. Nuoret arvostivat nettiauttamistyötä tekevien henkilöiden mukaan erityisesti palveluiden korkeaa laatua, esimoderointia, anonymiteettia ja reaaliaikaisia palveluita. Nettiauttamistyötä tekevät ovat huomanneet nettiauttamispalvelun madaltavan nuorten kynnystä ottaa yhteyttä myös muihin saman tahon tarjoamiin palveluihin.
Nettiauttamispalveluiden tulevaisuus näyttää haastatteluiden mukaan hyvältä. Palveluiden kysyntä on jatkuvassa kasvussa. Nettiauttaminen ei korvaa asiakastyötä, mutta se on siinä
hyvänä apuna. Asiantuntijat näkivät nettiauttamisen tärkeänä mahdollisuutena tabujen rikkomiseen ja luotettavan tiedon jakamiseen nuorten keskuudessa. Tärkeiksi kysymyksiksi
nousi haastatteluiden mukaan nettiauttajien koulutus ja nettiauttamispalveluiden eettiset kysymykset.
Asiasanat: Nettiauttaminen, lukioikäinen nuori, terveydenedistäminen, terveysviestintä