Lastensuojelun päivystystä kehittämässä : Kouvolan virka-aikaisen lastensuojelun päivystyksen kehittäminen ja uuden päivystysmallin luominen
Paasonen, Minna (2010)
Paasonen, Minna
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101613755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101613755
Tiivistelmä
Kohdeorganisaationa kehittämishankkeessa oli Kouvolan lastensuojelun avopalveluiden virka-aikainen lastensuojelun päivystys. Lastensuojelun avopalvelut tuottavat lastensuojelulain mukaista palvelua, jonka tulee täyttää lain sille asettamat vaatimukset. Vuonna 2008 voimaan tulleen uuden lastensuojelulain myötä lastensuojeluilmoitusten määrä on kasvanut. Tämä on aiheuttanut sen, ettei virka-aikainen lastensuojelun päivystys ole pystynyt vastaamaan lastensuojeluilmoituksiin lain asettamissa aikarajoissa.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli kehittää Kouvolan virka-aikaisen lastensuojelun päivystyksen toimintaa ja luoda uusi virka-aikaisen päivystyksen malli yhdessä lastensuojelun avopalveluiden työntekijöiden kanssa. Tarkoituksena oli aikaan saada päivystysmalli, jonka avulla asiakkaat saavat mahdollisimman varhaisessa vaiheessa apua ongelmiinsa.
Kehittämishankkeen alussa kartoitettiin lastensuojelun tärkeimpien yhteistyötahojen sekä lastensuojelun avopalveluiden työntekijöiden kokemuksia sen hetkisen päivys-tysmallin toimivuudesta. Yhteistyötahojen kartoitus tehtiin webropol-kyselyn avulla. Avopalveluiden työntekijöiden kokemuksia selvitettiin ryhmäkeskusteluiden avulla.
Alkukartoitusten tulokset huomioiden kehitettiin toimintatutkimuksen keinoin uusi virka-aikainen lastensuojelun päivystyksen toimintamalli. Uudessa päivystystiimissä työskentelee yksi vs.sosiaalityöntekijä ja kolme sosiaaliohjaaja. Päivystystiimi vastaanottaa kaikki uudet lastensuojeluilmoitukset ja arvioi ovatko ilmoitukset akuutteja, joihin tulee reagoida heti. Päivystystiimi hoitaa ne lastensuojeluilmoitukset, jotka vaativat nopeata reagointia. Lisäksi päivystystiimi tarvittaessa tekee lasten-suojelutarpeen selvityksen, koskien niitä ilmoituksia, jotka ovat vaatineet kiireellisiä toimenpiteitä.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli kehittää Kouvolan virka-aikaisen lastensuojelun päivystyksen toimintaa ja luoda uusi virka-aikaisen päivystyksen malli yhdessä lastensuojelun avopalveluiden työntekijöiden kanssa. Tarkoituksena oli aikaan saada päivystysmalli, jonka avulla asiakkaat saavat mahdollisimman varhaisessa vaiheessa apua ongelmiinsa.
Kehittämishankkeen alussa kartoitettiin lastensuojelun tärkeimpien yhteistyötahojen sekä lastensuojelun avopalveluiden työntekijöiden kokemuksia sen hetkisen päivys-tysmallin toimivuudesta. Yhteistyötahojen kartoitus tehtiin webropol-kyselyn avulla. Avopalveluiden työntekijöiden kokemuksia selvitettiin ryhmäkeskusteluiden avulla.
Alkukartoitusten tulokset huomioiden kehitettiin toimintatutkimuksen keinoin uusi virka-aikainen lastensuojelun päivystyksen toimintamalli. Uudessa päivystystiimissä työskentelee yksi vs.sosiaalityöntekijä ja kolme sosiaaliohjaaja. Päivystystiimi vastaanottaa kaikki uudet lastensuojeluilmoitukset ja arvioi ovatko ilmoitukset akuutteja, joihin tulee reagoida heti. Päivystystiimi hoitaa ne lastensuojeluilmoitukset, jotka vaativat nopeata reagointia. Lisäksi päivystystiimi tarvittaessa tekee lasten-suojelutarpeen selvityksen, koskien niitä ilmoituksia, jotka ovat vaatineet kiireellisiä toimenpiteitä.