Kohti taidokkaampaa oppimista : taidovalmennus ja -valmentautuminen -pilottikoulutuksen suunnittelu
Tolsa, Tomi (2010)
Tolsa, Tomi
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010093013350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010093013350
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on laadittu Suomen Taidoliitto ry:lle. Työn lähtökohtana oli keväällä 2009 käynnistynyt taidoliiton valmentaja- ja ohjaajakoulutuksen kehittämishanke. Hankkeen tavoitteena oli selkeyttää II-tason valmentaja- ja ohjaajakoulutuksen pirstaloitunutta, puutteellista ja vanhentunutta koulutusrakennetta. II-tason pohjakoulutukseksi suunniteltiin Taidovalmennus ja -valmentautuminen –pilottikoulutus.
Opinnäytetyössä kehitettiin pilottikoulutuksen oppimistehtävät sekä oppimisen ja osaamisen arviointimenetelmät. Koulutussuunnittelun tavoitteena oli tehostaa oppimislähtöisyyttä ja perustaksi valittiin konstruktivistinen oppimiskäsitys. Konstruktivismin keskeisenä ideana on se, että oppija konstruoi tietoa yksilöllisesti ja rakentaa maailmankuvaansa tulkitsemalla havaintojaan ja uutta tietoa aikaisemman tietonsa ja kokemuksensa pohjalta. Pilottikoulutuksen opetuksen suunnittelemisessa hyödynnettiin valmentaja- ja ohjaajakoulutuksen perusteiden pohjalta mukailtua mallia. Huomiota kiinnitettiin oppijan aikaisempiin kokemuksiin, oppimistehtävissä käytettäviin työtapoihin, vuorovaikutukseen ja oppimisympäristöihin sekä oppimisen ja osaamisen arviointimenetelmiin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyivät myös pilottikoulutuksen arviointimenetelmät. Arvioinnin avulla tehdään johtopäätöksiä siitä, tukivatko koulutuksessa käytetyt oppimistehtävät ja oppimisen arviointimenetelmät osallistujien oppimista ja kokivatko osallistujat koulutuksen hyödyllisenä. Aineiston keruu toteutetaan keräämällä tietoa paperisella kyselylomakkeella.
Kehitetyt oppimistehtävät ja oppimisen arviointimenetelmät pilotoitiin kevään 2010 koulutuksessa ja palautteen perusteella ryhdytään toimenpiteisiin Taidovalmennus ja -valmentautuminen –koulutuksen kehittämiseksi. Opinnäytetyön ja pilottikoulutuksesta saadun kokemuksen pohjalta laaditaan Taidovalmennus ja –valmentautuminen –kouluttajan opas. Pohdintaosassa esitetään näkemyksiä jatkokehitysmahdollisuuksista ja tehdyn kehittämistyön sovellettavuudesta.
Opinnäytetyössä kehitettiin pilottikoulutuksen oppimistehtävät sekä oppimisen ja osaamisen arviointimenetelmät. Koulutussuunnittelun tavoitteena oli tehostaa oppimislähtöisyyttä ja perustaksi valittiin konstruktivistinen oppimiskäsitys. Konstruktivismin keskeisenä ideana on se, että oppija konstruoi tietoa yksilöllisesti ja rakentaa maailmankuvaansa tulkitsemalla havaintojaan ja uutta tietoa aikaisemman tietonsa ja kokemuksensa pohjalta. Pilottikoulutuksen opetuksen suunnittelemisessa hyödynnettiin valmentaja- ja ohjaajakoulutuksen perusteiden pohjalta mukailtua mallia. Huomiota kiinnitettiin oppijan aikaisempiin kokemuksiin, oppimistehtävissä käytettäviin työtapoihin, vuorovaikutukseen ja oppimisympäristöihin sekä oppimisen ja osaamisen arviointimenetelmiin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyivät myös pilottikoulutuksen arviointimenetelmät. Arvioinnin avulla tehdään johtopäätöksiä siitä, tukivatko koulutuksessa käytetyt oppimistehtävät ja oppimisen arviointimenetelmät osallistujien oppimista ja kokivatko osallistujat koulutuksen hyödyllisenä. Aineiston keruu toteutetaan keräämällä tietoa paperisella kyselylomakkeella.
Kehitetyt oppimistehtävät ja oppimisen arviointimenetelmät pilotoitiin kevään 2010 koulutuksessa ja palautteen perusteella ryhdytään toimenpiteisiin Taidovalmennus ja -valmentautuminen –koulutuksen kehittämiseksi. Opinnäytetyön ja pilottikoulutuksesta saadun kokemuksen pohjalta laaditaan Taidovalmennus ja –valmentautuminen –kouluttajan opas. Pohdintaosassa esitetään näkemyksiä jatkokehitysmahdollisuuksista ja tehdyn kehittämistyön sovellettavuudesta.