Ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijan ensiapuosaaminen
Kaitsalmi, Janne; Karro, Peetu (2019)
Kaitsalmi, Janne
Karro, Peetu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060816147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060816147
Tiivistelmä
Yleissairaanhoitajan ammatillisen perusosaamisen kehittäminen (yleSHarviointi) on valtakunnallinen hanke, jonka tavoitteena on sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen arvioinnin kehittäminen. Tämä opinnäytetyö on tehty YleSHarviointi -hankkeen kliinisen hoitotyön osa-alueeseen perustuen kehittämällä oppimis- ja arviointimenetelmä sairaanhoitajaopiskelijoille.
Opinnäytetyössä aihe rajattiin sairaanhoitajaopiskelijan kliinisen perusosaamisen alueesta ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijan ensiapuosaamiseen. Ensiapu on olennainen osa sairaanhoitajan osaamista. Ensiapu ja varsinkin hätäensiapu vaativat nopeaa ja varmaa toimintaa, joten on tärkeää, että koulutuksella varmistetaan sairaanhoitajan pätevyys ensiaputilanteissa. Ensiapuohjeistuksien suuri haaste on niiden jatkuva muuttuminen. Siksi ensiaputaitoja harjoittaessa on tärkeää, että tieto perustuu uusimpaan tutkimusnäyttöön ja opinnäytetyössä käytetyimpiin lähteisiin kuuluvat kansainväliset ensiapuohjeistukset, joiden tiedot perustuvat moniin ajankohtaisiin tutkimuksiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuusperusteisena menetelmänä, joten ensiapuharjoituksia ei ole kokeiltu käytännössä luotettavuuden varmistamiseksi. Opinnäytetyössä suunniteltu oppimis- ja arviointimenetelmä on kehitelty ensiapuopetusta varten, mutta mallia voidaan soveltaa muihin hoitotyön osa-alueihin.
Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda pohjaa yleSHarviointi-hankkeelle ja tavoitteena kehittää opetus- ja arviointimenetelmä ensiapuosaamiselle. Opinnäytetyötä ohjaavien kysymysten mukaan määritettiin sairaanhoitajan ensiapuosaamista ja kehitettiin kuusi ensiaputilannetta arviointikriteerien kanssa. Ensiaputilanteet valikoituivat niiden yleisyyden vuoksi. Ensiaputilanteet toteutetaan kuutena eri rastina, joissa on suorittajan lisäksi mukana rastin arvioija ja harjoituspotilas. Tämän lisäksi rasteissa käytetään hyödyksi ensiapuharjoitteluun tarkoitettua välineistöä. Opinnäytetyön jatkokehittämiskohteena voidaan osoittaa opetus- ja arviointimenetelmän käytännöllisyyttä, toistettavuutta ja luotettavuutta.
Ensiapuosaamisen opetukseen ja arviointiin valikoitui Objective Structured Clinical Examination (OSCE) -opetusmenetelmä. OSCE on opetusmenetelmä, jossa on tarkoitus luoda mahdollisimman strukturoitu ja objektiivinen simulaatio. OSCE:n luotettavuus opetusmenetelmänä perustuu sen ennaltamäärättyihin arviointikriteereihin ja objektiivisuuteen. Development of a standardized national professional competency evaluation for generalist registered nurses (YleSHarviointi) is a national project which objective is to develop evaluation of clinical competence in bachelor of nursing studies. This bachelor’s thesis is made for YleSHarviointi-project’s clinical care part based on by developing learning and evaluation method for nurse students.
In bachelor’s thesis the subject was deliniated from nurse students clinical basic studies to early phase nurse student’s first aid competence. First aid is a relevant part of the nurse’s competence. First aid and especially emergency first aid requires quick and confident actions so it is important that education confirms nurse’s competence in first aid situations. First aid guidelines great challenge is their continuing mutability. That is why practicing first aid the knowledge must be based on newest research data. In this bachelor’s thesis one of the most used source is national resuscitation guidelines which data is based on several topical researches.
Bachelor’s thesis was executed as literature-based method so first aid checkpoints are not experimented in practice for ensuring the reliability. The learning and evaluation method designed in bachelor’s thesis was developed to first aid teaching, but it is possible to apply it to other bachelor of nursing studies.
In this bachelor’s thesis was defined nurse’s first aid competence and was developed six first aid situation with evaluation criterions. These situations was chosen by the cause of their commonness. First aid situations will be executed as six different checkpoints where are along with perfomer a checkpoint assessor and a practice patient. Also equipment for practicing first aid is used on checkpoints. Bachelor’s thesis need for further development is demonstrating teaching and evaluating methods functionality, sustainability and reliability.
For teaching and evaluating the first aid competence was chosen Objective Structured Clinical Examination (OSCE) -teaching method. OSCE is a teaching method where the purpose is to create a structured and objective simulation. OSCE’s reliability as a teaching method is based on predestined evaluation criterions and objectivity.
Opinnäytetyössä aihe rajattiin sairaanhoitajaopiskelijan kliinisen perusosaamisen alueesta ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijan ensiapuosaamiseen. Ensiapu on olennainen osa sairaanhoitajan osaamista. Ensiapu ja varsinkin hätäensiapu vaativat nopeaa ja varmaa toimintaa, joten on tärkeää, että koulutuksella varmistetaan sairaanhoitajan pätevyys ensiaputilanteissa. Ensiapuohjeistuksien suuri haaste on niiden jatkuva muuttuminen. Siksi ensiaputaitoja harjoittaessa on tärkeää, että tieto perustuu uusimpaan tutkimusnäyttöön ja opinnäytetyössä käytetyimpiin lähteisiin kuuluvat kansainväliset ensiapuohjeistukset, joiden tiedot perustuvat moniin ajankohtaisiin tutkimuksiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuusperusteisena menetelmänä, joten ensiapuharjoituksia ei ole kokeiltu käytännössä luotettavuuden varmistamiseksi. Opinnäytetyössä suunniteltu oppimis- ja arviointimenetelmä on kehitelty ensiapuopetusta varten, mutta mallia voidaan soveltaa muihin hoitotyön osa-alueihin.
Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda pohjaa yleSHarviointi-hankkeelle ja tavoitteena kehittää opetus- ja arviointimenetelmä ensiapuosaamiselle. Opinnäytetyötä ohjaavien kysymysten mukaan määritettiin sairaanhoitajan ensiapuosaamista ja kehitettiin kuusi ensiaputilannetta arviointikriteerien kanssa. Ensiaputilanteet valikoituivat niiden yleisyyden vuoksi. Ensiaputilanteet toteutetaan kuutena eri rastina, joissa on suorittajan lisäksi mukana rastin arvioija ja harjoituspotilas. Tämän lisäksi rasteissa käytetään hyödyksi ensiapuharjoitteluun tarkoitettua välineistöä. Opinnäytetyön jatkokehittämiskohteena voidaan osoittaa opetus- ja arviointimenetelmän käytännöllisyyttä, toistettavuutta ja luotettavuutta.
Ensiapuosaamisen opetukseen ja arviointiin valikoitui Objective Structured Clinical Examination (OSCE) -opetusmenetelmä. OSCE on opetusmenetelmä, jossa on tarkoitus luoda mahdollisimman strukturoitu ja objektiivinen simulaatio. OSCE:n luotettavuus opetusmenetelmänä perustuu sen ennaltamäärättyihin arviointikriteereihin ja objektiivisuuteen.
In bachelor’s thesis the subject was deliniated from nurse students clinical basic studies to early phase nurse student’s first aid competence. First aid is a relevant part of the nurse’s competence. First aid and especially emergency first aid requires quick and confident actions so it is important that education confirms nurse’s competence in first aid situations. First aid guidelines great challenge is their continuing mutability. That is why practicing first aid the knowledge must be based on newest research data. In this bachelor’s thesis one of the most used source is national resuscitation guidelines which data is based on several topical researches.
Bachelor’s thesis was executed as literature-based method so first aid checkpoints are not experimented in practice for ensuring the reliability. The learning and evaluation method designed in bachelor’s thesis was developed to first aid teaching, but it is possible to apply it to other bachelor of nursing studies.
In this bachelor’s thesis was defined nurse’s first aid competence and was developed six first aid situation with evaluation criterions. These situations was chosen by the cause of their commonness. First aid situations will be executed as six different checkpoints where are along with perfomer a checkpoint assessor and a practice patient. Also equipment for practicing first aid is used on checkpoints. Bachelor’s thesis need for further development is demonstrating teaching and evaluating methods functionality, sustainability and reliability.
For teaching and evaluating the first aid competence was chosen Objective Structured Clinical Examination (OSCE) -teaching method. OSCE is a teaching method where the purpose is to create a structured and objective simulation. OSCE’s reliability as a teaching method is based on predestined evaluation criterions and objectivity.