MAMU : maahanmuuttajien opintoryhmä Kuopion kesäyliopistossa
Nykky, Tiina (2010)
Nykky, Tiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092113170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092113170
Tiivistelmä
Ammatillisten opettajaopintojeni kehittämishanke oli toiminnallinen hanke, jossa ohjasin maahanmuuttajille tarkoitettua “Opintoryhmä maahanmuuttajille”-kurssia. Opintoryhmää haluttiin kokeilla Kuopion kesäyliopiston kurssina, jotta voitaisiin selvittää, onko Kuopiossa tarvetta opintoihin liittyvään, suomenkieliseen vertaistukiryhmään maahanmuuttajille. Kurssille osallistuvat kokoontuivat yhteensä yhdeksän kertaa syksyn 2007 aikana. Kehittämishanke toimi myös omaa pedagogista toimintaani kehittävänä tehtävänä.
Perehdyin ohjaajan tehtävääni erityisesti monikulttuurisen ohjauksen käsitteen sisältöjen kautta. Monikulttuurisen ohjauksen teoria, joka toimi oman ohjaukseni taustalla, nojautui erityisesti R. Vance Peavyn (1999) ajatuksiin. Peavyn mukaan ohjaajalla on oltava kulttuurista tietoa ihmisistä, joiden kanssa hän työskentelee, ja myös käytännöllistä ongelmanratkaisukykyä. Monikulttuurisella ohjauksella tarkoitetaan dialogia, keskustelua ohjaajan ja asiakkaan välillä, jotka tulevat eri kulttuureista, edustavat eri etnistä ryhmää tai puhuvat eri kieltä äidinkielenään. Syy ohjaussuhteen muodostumiselle on jokin muutoksen tai kehittymisen tarve, joka asiakkaalla on.
Käytännössä monikulttuurisen opintoryhmän ohjaaminen muodostui haastavaksi tehtäväksi. Aluksi oli koottava yhteen sellaisia toimijoita Kuopiossa, joiden kautta maahanmuuttajien opintoihin liittyvät asiat hoidetaan. Kurssin aikana kävi ilmi, että maahanmuuttajat tarvitsevat Kuopiossa neuvoja hyvin eritasoisiin ongelmiin, jotka liittyivät opiskeluun ja elämänhallintaan. Maahanmuuttajien tilanteet ja myös kielelliset valmiudet olivat hyvin eritasoisia. Huolimatta ryhmämuotoisesta ohjauksesta yksilöohjausta ja neuvontaa oli pakko toteuttaa ryhmän aikana. Kurssi oli osallistujille hyödyllinen vertaistuen vuoksi, ja omaan tilanteeseen heräämisen ja aktivoitumisen välineenä, mutta ennen kaikkea kurssilaiset hyötyivät saamastaan yksilöohjauksesta.
Perehdyin ohjaajan tehtävääni erityisesti monikulttuurisen ohjauksen käsitteen sisältöjen kautta. Monikulttuurisen ohjauksen teoria, joka toimi oman ohjaukseni taustalla, nojautui erityisesti R. Vance Peavyn (1999) ajatuksiin. Peavyn mukaan ohjaajalla on oltava kulttuurista tietoa ihmisistä, joiden kanssa hän työskentelee, ja myös käytännöllistä ongelmanratkaisukykyä. Monikulttuurisella ohjauksella tarkoitetaan dialogia, keskustelua ohjaajan ja asiakkaan välillä, jotka tulevat eri kulttuureista, edustavat eri etnistä ryhmää tai puhuvat eri kieltä äidinkielenään. Syy ohjaussuhteen muodostumiselle on jokin muutoksen tai kehittymisen tarve, joka asiakkaalla on.
Käytännössä monikulttuurisen opintoryhmän ohjaaminen muodostui haastavaksi tehtäväksi. Aluksi oli koottava yhteen sellaisia toimijoita Kuopiossa, joiden kautta maahanmuuttajien opintoihin liittyvät asiat hoidetaan. Kurssin aikana kävi ilmi, että maahanmuuttajat tarvitsevat Kuopiossa neuvoja hyvin eritasoisiin ongelmiin, jotka liittyivät opiskeluun ja elämänhallintaan. Maahanmuuttajien tilanteet ja myös kielelliset valmiudet olivat hyvin eritasoisia. Huolimatta ryhmämuotoisesta ohjauksesta yksilöohjausta ja neuvontaa oli pakko toteuttaa ryhmän aikana. Kurssi oli osallistujille hyödyllinen vertaistuen vuoksi, ja omaan tilanteeseen heräämisen ja aktivoitumisen välineenä, mutta ennen kaikkea kurssilaiset hyötyivät saamastaan yksilöohjauksesta.