Asumispalvelujen merkitys mielenterveyskuntoutujille Valkeakosken ASPA Palvelut Osakeyhtiön asiakkaiden kokemana
Honkanen, Marjo (2010)
Honkanen, Marjo
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111114368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111114368
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen merkitys ASPA Palvelut Oy:n palveluilla on mielenterveyskuntoutujien kuntoutumisessa. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää mitkä ovat parhaat auttamismenetelmät asiakkaan kokemana sekä saada kehittämisehdotuksia ASPA Palvelut Oy:n palveluja koskien.
Teoreettisen viitekehyksen tarkoituksena on selvittää, millainen mielenterveyskuntoutuja on ja mitä mielenterveyskuntoutuksella sekä palveluilla tarkoitetaan. Opinnäytetyössä kuvataan myös asumispalveluita yleisesti, mutta myös Valkeakosken ASPA Palvelut Oy:tä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli laadullinen ja kaksivaiheinen. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Valkeakosken ASPA Palvelut Oy toimipisteen kanssa. Aineisto kerättiin käyttäen teemahaastattelua. Yhteensä kahdeksan ASPA Palvelut Oy:n asiakasta ilmoittautui yksilöhaastatteluun. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin mukaisesti. Lisäksi ASPA Palvelut Oy:ssä pidettiin yhteinen keskustelu asiakkaiden ja henkilökunnan kanssa aineistosta nousseista tuloksista.
Opinnäytetyön tulosten mukaan ASPA Palvelut Oy:n asiakkaat ovat suhteellisen tyytyväisiä saamiinsa palveluihin ja ne koettiin hyödyllisiksi kuntoutumiseen. Erityisesti kotikäynneillä eli tuetun asumisen käynneillä sekä ryhmäpäivinä arkiaskareiden harjoittelun, keskustelun sekä yhteisen toiminnan koettiin tukevan kuntoutusta. Keskeisimmiksi kehitystarpeiksi nousivat ryhmätoiminta ja sen sisältö.
Teoreettisen viitekehyksen tarkoituksena on selvittää, millainen mielenterveyskuntoutuja on ja mitä mielenterveyskuntoutuksella sekä palveluilla tarkoitetaan. Opinnäytetyössä kuvataan myös asumispalveluita yleisesti, mutta myös Valkeakosken ASPA Palvelut Oy:tä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli laadullinen ja kaksivaiheinen. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Valkeakosken ASPA Palvelut Oy toimipisteen kanssa. Aineisto kerättiin käyttäen teemahaastattelua. Yhteensä kahdeksan ASPA Palvelut Oy:n asiakasta ilmoittautui yksilöhaastatteluun. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin mukaisesti. Lisäksi ASPA Palvelut Oy:ssä pidettiin yhteinen keskustelu asiakkaiden ja henkilökunnan kanssa aineistosta nousseista tuloksista.
Opinnäytetyön tulosten mukaan ASPA Palvelut Oy:n asiakkaat ovat suhteellisen tyytyväisiä saamiinsa palveluihin ja ne koettiin hyödyllisiksi kuntoutumiseen. Erityisesti kotikäynneillä eli tuetun asumisen käynneillä sekä ryhmäpäivinä arkiaskareiden harjoittelun, keskustelun sekä yhteisen toiminnan koettiin tukevan kuntoutusta. Keskeisimmiksi kehitystarpeiksi nousivat ryhmätoiminta ja sen sisältö.