Toimittajayhteistyön kehittäminen : Päivittäistavarakaupan hankinta
Sillanmäki-Nygren, Minttu; Korpeinen, Mari (2019)
Sillanmäki-Nygren, Minttu
Korpeinen, Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211358
Tiivistelmä
Käynnissä oleva neljäs teollinen vallankumous on pakottanut yritykset arvioimaan omaa
paikkaansa muuttuvilla markkinoilla. Kehitys on käynnissä myös kaupan alalla, jossa koko
toimitusketjua katsotaan uusin silmin. Maailman ollessa auki kaikille, asiakasnäkökulma korostuu
enemmän ja asiakkaista käydään verisesti kilpaa. Isossa roolissa on organisaatioiden
hankinta sekä tilaus-toimitusketju, joka pystyy luomaa enemmän arvoa toimittajille sekä
oman yrityksen toiminnalle. Toimittajien kanssa tehdään nyt entistä enemmän yhteistyötä
tuon arvon saavuttamiseksi.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa toimittajayhteistyön nykytila toimeksiantajayrityksessä
sekä antaa kehitysehdotuksia yhteistyön syventämiseksi tulevaisuudessa. Tutkimuksessa
käsiteltiin myös sähköisiä järjestelmiä yhteistyön tukena ja kuinka järjestelmät saisi
tehokkaampaan hyötykäyttöön jokapäiväisessä työnteossa. Tehtävänä oli selvittää, kuinka
työntekoa saataisiin tehokkaammaksi ja yhteistyösuhteita syvennettyä. Tavoitteena oli löytää
kehitysehdotukset operatiiviseen toimintaan ja yhtenäistää toimeksiantajan toimipisteiden
toimintaa.
Tutkimus toteutettiin kolmella eri tutkimustavalla. Toimittajille tehtiin sähköinen kysely,
toimeksiantajayrityksessä haastateltiin yhteistyökumppaneita sekä sähköisten järjestelmien
tehokasta käyttöä testattiin EDI-järjestelmän tutkimuksella. Tuloksia saatiin niin toimittajayhteistyön
nykytilasta ja kehitysehdotuksista, kuin sisäisten toimijoiden linjavedoista
ja toimintasuunnitelmista. Lisäksi laadittiin EDI-järjestelmän käyttöopas koulutustyöhön.
Johtopäätöksiä saatiin toimittajayhteistyön seuraaviksi askelmerkeiksi ja toimipisteiden
yhdenmukaistamiseksi. Toimeksiantajayritykselle suositeltiin digimuutoksen läpiviemistä
ja uusien järjestelmien käyttöönottoa.
paikkaansa muuttuvilla markkinoilla. Kehitys on käynnissä myös kaupan alalla, jossa koko
toimitusketjua katsotaan uusin silmin. Maailman ollessa auki kaikille, asiakasnäkökulma korostuu
enemmän ja asiakkaista käydään verisesti kilpaa. Isossa roolissa on organisaatioiden
hankinta sekä tilaus-toimitusketju, joka pystyy luomaa enemmän arvoa toimittajille sekä
oman yrityksen toiminnalle. Toimittajien kanssa tehdään nyt entistä enemmän yhteistyötä
tuon arvon saavuttamiseksi.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa toimittajayhteistyön nykytila toimeksiantajayrityksessä
sekä antaa kehitysehdotuksia yhteistyön syventämiseksi tulevaisuudessa. Tutkimuksessa
käsiteltiin myös sähköisiä järjestelmiä yhteistyön tukena ja kuinka järjestelmät saisi
tehokkaampaan hyötykäyttöön jokapäiväisessä työnteossa. Tehtävänä oli selvittää, kuinka
työntekoa saataisiin tehokkaammaksi ja yhteistyösuhteita syvennettyä. Tavoitteena oli löytää
kehitysehdotukset operatiiviseen toimintaan ja yhtenäistää toimeksiantajan toimipisteiden
toimintaa.
Tutkimus toteutettiin kolmella eri tutkimustavalla. Toimittajille tehtiin sähköinen kysely,
toimeksiantajayrityksessä haastateltiin yhteistyökumppaneita sekä sähköisten järjestelmien
tehokasta käyttöä testattiin EDI-järjestelmän tutkimuksella. Tuloksia saatiin niin toimittajayhteistyön
nykytilasta ja kehitysehdotuksista, kuin sisäisten toimijoiden linjavedoista
ja toimintasuunnitelmista. Lisäksi laadittiin EDI-järjestelmän käyttöopas koulutustyöhön.
Johtopäätöksiä saatiin toimittajayhteistyön seuraaviksi askelmerkeiksi ja toimipisteiden
yhdenmukaistamiseksi. Toimeksiantajayritykselle suositeltiin digimuutoksen läpiviemistä
ja uusien järjestelmien käyttöönottoa.