Uuden palkanlaskijan opas : Restel 2010
Pihlajamäki, Virve (2010)
Pihlajamäki, Virve
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111814740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111814740
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustuta Restelin perehdyttämisen laatuun. Opinnäytetyön avulla pyrittiin lisäksi selvittämään parannusehdotuksia, joilla perehdyttämistä voidaan kehittää tulevaisuudessa. Opinnäytetyö on opas Restelillä aloittavalle palkanlaskijalle. Idea oppaasta lähti aiemmista kokemuksista Restelillä. Aiemmissa perehdytyksissä Restelin palkkaosastolla ei ollut käytössä kirjallista opasta. Oppaan tarkoituksena on tukea uutta työntekijää työssään ja auttaa häntä tutustumaan palkanlaskijan työhön itsenäisesti.
Oppaalla tehostetaan perehdyttämistä, sillä kirjallisen oppaan avulla uudet asiat on helpompi sisäistää. Lisäksi säästetään muiden palkanlaskijoiden aikaa, kun vastaukset yleisimpiin kysymyksiin löytyvät oppaasta. Tarkoituksena on saada perehdyttämisestä oppaan avulla tehokkaampaa, perustellumpaa ja käytännönläheisempää.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto hankittiin kyselyllä, joka lähetettiin kesätyöntekijälle sekä häntä perehdyttäneille palkanlaskijoille. Kyselyllä selvitettiin perehdyttämisen nykytilannetta, parannusehdotuksia sekä tärkeimpiä kirjauksia ja teoriatietoja aloittavalle palkanlaskijalle. Kyselyn tulokset vaikuttivat siihen, mitä oppaassa käsitellään.
Opas rakentuu kahdesta osasta, teoria- ja käytännön osuudesta. Teoriaosuuden avulla saadaan käsitys yrityksen toiminnasta sekä tulevasta työtehtävästä. Teoriatiedot auttavat perehdytettävää asiakkaiden palvelemisessa sekä ovat pohjana käytännön työnteossa. Jälkimmäisessä osassa keskitytään käytännön kirjauksiin. Siinä tutustutaan palkkaohjelmaan sekä tärkeimpiin kirjauksiin palkanlaskennassa. Kuvaruutukopioilla helpotetaan palkkaohjelman sisäistämistä. Lisäksi oppimisen kannalta on tärkeää päästä itse työskentelemään ohjelmalla. Viimeisessä luvussa pohditaan oppaan hyötyjä sekä kyselyn tuloksia.
Oppaalla tehostetaan perehdyttämistä, sillä kirjallisen oppaan avulla uudet asiat on helpompi sisäistää. Lisäksi säästetään muiden palkanlaskijoiden aikaa, kun vastaukset yleisimpiin kysymyksiin löytyvät oppaasta. Tarkoituksena on saada perehdyttämisestä oppaan avulla tehokkaampaa, perustellumpaa ja käytännönläheisempää.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto hankittiin kyselyllä, joka lähetettiin kesätyöntekijälle sekä häntä perehdyttäneille palkanlaskijoille. Kyselyllä selvitettiin perehdyttämisen nykytilannetta, parannusehdotuksia sekä tärkeimpiä kirjauksia ja teoriatietoja aloittavalle palkanlaskijalle. Kyselyn tulokset vaikuttivat siihen, mitä oppaassa käsitellään.
Opas rakentuu kahdesta osasta, teoria- ja käytännön osuudesta. Teoriaosuuden avulla saadaan käsitys yrityksen toiminnasta sekä tulevasta työtehtävästä. Teoriatiedot auttavat perehdytettävää asiakkaiden palvelemisessa sekä ovat pohjana käytännön työnteossa. Jälkimmäisessä osassa keskitytään käytännön kirjauksiin. Siinä tutustutaan palkkaohjelmaan sekä tärkeimpiin kirjauksiin palkanlaskennassa. Kuvaruutukopioilla helpotetaan palkkaohjelman sisäistämistä. Lisäksi oppimisen kannalta on tärkeää päästä itse työskentelemään ohjelmalla. Viimeisessä luvussa pohditaan oppaan hyötyjä sekä kyselyn tuloksia.