Badamtsum, rytmiharjoituksia 4-6-vuotiaille lapsille rumputuntien yksityistunneille
Laukola, Karoliina (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016419
Tiivistelmä
Kehittämistyön taustalla oli tarve harjoitusmateriaalille, joka soveltuisi 4-6- vuotiaille lapsille suunnatuille yksityisille rumputunneille. Tarve muodostui työelämässä koettuun ilmiöön, jossa yhä nuoremmat lapset tulevat yksityisille soittotunneille varhaisiän musiikkikasvatuksen järjestämien musiikkileikkikoulujen sijaan tai niiden lisäksi. Työn päämääränä oli muodostaa harjoituksia, joissa sovellettaisiin varhaisiän musiikkikasvatuksessa käytettäviä rytmiharjoituksia ja muovattaisiin harjoitukset yksityisille rumputunneille sopiviksi. Lisäksi tavoitteena oli oman pedagogisen osaamisen ja ymmärryksen laajentaminen sekä hyödyllisten harjoitusten jakaminen myös muille musiikkikasvattajille.
Työ toteutettiin tutkimalla varhaisiän musiikkikasvatuksessa käytettäviä rytmisiä harjoituksia ja kohderyhmän yleisiä sekä musiikillisia kehitysvaiheita. Näiden perusteella muodostettiin valitulle kohderyhmälle sopivia harjoituksia. Harjoituksista valikoitui muutamia, joita testattiin käytännössä pitämällä demonstraatiotunti kullekin ikäryhmän edustajalle. Demonstraatiotunnit kuvattiin ja videotallenteiden perusteella tehtiin johtopäätöksiä harjoitusten toimivuudesta ja soveltuvuudesta.
Tuloksena on kahdeksan harjoitusta, joissa on otettu huomioon kohderyhmän yleiset ja musiikilliset kehitysvaiheet. Jokainen harjoitus on aukaistu yksityiskohtaisesti käyden läpi miten ja miksi harjoitus tehdään. Harjoituksista on esitelty jokaiselle ikäryhmän edustajalle sopiva tapa ja ehdotus harjoitusten toteuttamiseen.
Tässä työssä ehdotetut 4-6-vuotiaille suunnatut harjoitukset soveltuvat käytettäviksi musiikkikasvattajien yksityisille tunneille tai oppilaitoksissa pidettäville rumputunneille. Jokainen opettaja voi soveltaa niitä helposti omassa työssään.
Työ toteutettiin tutkimalla varhaisiän musiikkikasvatuksessa käytettäviä rytmisiä harjoituksia ja kohderyhmän yleisiä sekä musiikillisia kehitysvaiheita. Näiden perusteella muodostettiin valitulle kohderyhmälle sopivia harjoituksia. Harjoituksista valikoitui muutamia, joita testattiin käytännössä pitämällä demonstraatiotunti kullekin ikäryhmän edustajalle. Demonstraatiotunnit kuvattiin ja videotallenteiden perusteella tehtiin johtopäätöksiä harjoitusten toimivuudesta ja soveltuvuudesta.
Tuloksena on kahdeksan harjoitusta, joissa on otettu huomioon kohderyhmän yleiset ja musiikilliset kehitysvaiheet. Jokainen harjoitus on aukaistu yksityiskohtaisesti käyden läpi miten ja miksi harjoitus tehdään. Harjoituksista on esitelty jokaiselle ikäryhmän edustajalle sopiva tapa ja ehdotus harjoitusten toteuttamiseen.
Tässä työssä ehdotetut 4-6-vuotiaille suunnatut harjoitukset soveltuvat käytettäviksi musiikkikasvattajien yksityisille tunneille tai oppilaitoksissa pidettäville rumputunneille. Jokainen opettaja voi soveltaa niitä helposti omassa työssään.