Arjessa asiakkaan ehdoilla : monikulttuurisen varhaisen tuen sosiaaliohjauksen BIKVA-arvionti
Hurri, Meira; Hynynen, Emilia (2010)
Hurri, Meira
Hynynen, Emilia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111914794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111914794
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on selvittää monikulttuuristen asiakkaiden kokemuksia varhaisen tuen sosiaaliohjauksesta. Arvioimme sosiaaliohjausta varhaisen tuen ohjausryhmän määritelmän perusteella, jonka mukaan työn tulisi olla asiakasta osallistavaa, luottamuksellista ja asiakkaan elämänhallintaa tukevaa. Sovellamme työssämme BIKVA-arviontimallia, johon kuuluu asiakkaiden, kenttätyöntekijöiden, johtajien ja poliittisten päättäjien haastattelut. BIKVA-mallia käyttäen osallistamme asiakkaat palvelun kehittämiseen sekä välitämme heidän ajatuksensa varhaisen tuen sosiaaliohjaajille. Teoreettisena viitekehyksenä työssämme on voimaantuminen ja osallisuus. Käsittelemme myös monikulttuurisen varhaisen tuen haasteita. Toteutamme opinnäytetyömme Itäisessä perhekeskuksessa. Opinnäytetyömme on osa Osmos-hanketta.
Opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen arviointitutkimus. BIKVA-arviointimallin mukaisesti toteutimme työssämme sekä asiakkaiden että työntekijöiden haastattelut. Asiakashaastattelut toteutimme yksilöhaastatteluina, joita oli yhteensä viisi. Työntekijöiden ryhmähaastatteluun osallistui viisi varhaisen tuen sosiaaliohjaajaa. Haastattelut olivat teemahaastatteluja, joiden aihealueet olivat matala kynnys, asiakkaan ja työntekijän välinen suhde sekä elämänhallinta ja voimaantuminen. Haastatteluiden analysoinnissa käytimme teemoittelua.
Saamamme aineiston mukaan monikulttuuristen asiakkaiden kokemukset varhaisen tuen sosiaaliohjauksesta olivat positiivisia. Kaikki asiakkaat kokivat työskentelyn tapahtuvan heidän ehdoillaan ja suhteen työntekijään olevan luottamuksellinen. Sosiaaliohjaajat ajattelivat tähän vaikuttavan työskentelyn vapaaehtoisuuden, joustavuuden ja asiakaslähtöisyyden. Sekä asiakkaat että työntekijät pitivät yksilöllistä kohtaamista eri kulttuurien tuntemista tärkeämpänä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että varhaisen tuen sosiaaliohjauksen toimivuus perustuu sen vähäiseen byrokraattisuuteen, jolloin työtä voidaan tehdä joustavasti asiakkaan arjessa ja niistä lähtökohdista, joita asiakas itse haluaa painottaa. Tietoisuus eri kulttuurien tavoista ja arvoista toimii parhaimmillaan työskentelyn tukena, mutta se ei saa olla hallitseva tekijä asiakasta kohdatessa. Asiakas tulisi aina kohdata ensisijaisesti yksilönä.
Opinnäytetyö on luonteeltaan kvalitatiivinen arviointitutkimus. BIKVA-arviointimallin mukaisesti toteutimme työssämme sekä asiakkaiden että työntekijöiden haastattelut. Asiakashaastattelut toteutimme yksilöhaastatteluina, joita oli yhteensä viisi. Työntekijöiden ryhmähaastatteluun osallistui viisi varhaisen tuen sosiaaliohjaajaa. Haastattelut olivat teemahaastatteluja, joiden aihealueet olivat matala kynnys, asiakkaan ja työntekijän välinen suhde sekä elämänhallinta ja voimaantuminen. Haastatteluiden analysoinnissa käytimme teemoittelua.
Saamamme aineiston mukaan monikulttuuristen asiakkaiden kokemukset varhaisen tuen sosiaaliohjauksesta olivat positiivisia. Kaikki asiakkaat kokivat työskentelyn tapahtuvan heidän ehdoillaan ja suhteen työntekijään olevan luottamuksellinen. Sosiaaliohjaajat ajattelivat tähän vaikuttavan työskentelyn vapaaehtoisuuden, joustavuuden ja asiakaslähtöisyyden. Sekä asiakkaat että työntekijät pitivät yksilöllistä kohtaamista eri kulttuurien tuntemista tärkeämpänä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että varhaisen tuen sosiaaliohjauksen toimivuus perustuu sen vähäiseen byrokraattisuuteen, jolloin työtä voidaan tehdä joustavasti asiakkaan arjessa ja niistä lähtökohdista, joita asiakas itse haluaa painottaa. Tietoisuus eri kulttuurien tavoista ja arvoista toimii parhaimmillaan työskentelyn tukena, mutta se ei saa olla hallitseva tekijä asiakasta kohdatessa. Asiakas tulisi aina kohdata ensisijaisesti yksilönä.