Tunteita liikkuvissa koloissa -kansio : Liikuntaleikkejä Puistolan päiväkodin esikoululaisten tunnetaitojen tukemiseksi
Niskanen, Emmi; Pesonen, Hanne (2010)
Niskanen, Emmi
Pesonen, Hanne
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112214958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112214958
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on vastata Kiuruveden kaupungin Puistolan päiväkodin hoito- ja kasvatushenkilökunnan tarpeeseen tukea esikoululaisten tunnetaitojen kehittymistä. Samalla he toivoivat uusia pieneen tilaan suunniteltuja liikunnallisia leikkejä. Työn tavoitteena oli tuottaa liikunnallisia leikkejä sisältävä kansio, jonka leikit soveltuvat pieneen sisätilaan. Kansioon koottujen leikkejä hyödyntäen päiväkodin henkilökunta pystyy paremmin tukemaan esikoululaisten sosioemotionaalisen ja motorisen kehityksen tavoitteita. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä. Sen teoreettisena viitekehyksenä oli tunnetaitojen ja kehon yhteys, sosioemotionaalinen ja motorinen kehitys sekä toiminnallisten tuokioiden ohjaaminen lapsiryhmässä. Aiempien tutkimusten mukaan liikunnalla on todettu olevan myönteistä vaikutusta lapsen tunnetaitojen kehitykseen. Eri tunteet näkyvät yksilön kehon asennoissa sekä fyysisessä olemuksessa. Tunteita liikkuvissa koloissa -kansion suunnittelussa ja toteutuksessa noudatettiin toimintatutkimuksen syklistä rakennetta. Kansion sisältämät yhdeksän tuokiota suunniteltiin ja kokeiltiin Puistolan päiväkodin esikoululaisista arvotussa 15 lapsen ryhmässä. Tuokioihin osallistui kerrallaan kuudesta kymmeneen lasta. Kokeilun perusteella tuokioista laadittiin kansio, jota päiväkodin hoito- ja kasvatushenkilökunta kokeili kahden viikon ajan. Henkilökunnalta kerättiin palaute puolistrukturoidulla lomakkeella. Palautteen perusteella kansiota kehitettiin edelleen Tunteita liikkuvissa koloissa -kansioksi. Tunteita liikkuvissa koloissa -kansion tuokiot on jaettu kolmeen teemaan, joita ovat luottamus, tunteiden ilmaisu ja tunteiden tulkinta. Jokainen tuokio alkaa tulotunteiden jakamisella tunnekorttien avulla. Tuokiot sisältävät teemojen mukaisia liikuntaleikkejä. Lopuksi on loppurentoutus sekä palautteen anto palautejanalla.
Opinnäytetyön tarkoitus on vastata Kiuruveden kaupungin Puistolan päiväkodin hoito- ja kasvatushenkilökunnan tarpeeseen tukea esikoululaisten tunnetaitojen kehittymistä. Samalla he toivoivat uusia pieneen tilaan suunniteltuja liikunnallisia leikkejä. Työn tavoitteena oli tuottaa liikunnallisia leikkejä sisältävä kansio, jonka leikit soveltuvat pieneen sisätilaan. Kansioon koottujen leikkejä hyödyntäen päiväkodin henkilökunta pystyy paremmin tukemaan esikoululaisten sosioemotionaalisen ja motorisen kehityksen tavoitteita. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä. Sen teoreettisena viitekehyksenä oli tunnetaitojen ja kehon yhteys, sosioemotionaalinen ja motorinen kehitys sekä toiminnallisten tuokioiden ohjaaminen lapsiryhmässä. Aiempien tutkimusten mukaan liikunnalla on todettu olevan myönteistä vaikutusta lapsen tunnetaitojen kehitykseen. Eri tunteet näkyvät yksilön kehon asennoissa sekä fyysisessä olemuksessa. Tunteita liikkuvissa koloissa -kansion suunnittelussa ja toteutuksessa noudatettiin toimintatutkimuksen syklistä rakennetta. Kansion sisältämät yhdeksän tuokiota suunniteltiin ja kokeiltiin Puistolan päiväkodin esikoululaisista arvotussa 15 lapsen ryhmässä. Tuokioihin osallistui kerrallaan kuudesta kymmeneen lasta. Kokeilun perusteella tuokioista laadittiin kansio, jota päiväkodin hoito- ja kasvatushenkilökunta kokeili kahden viikon ajan. Henkilökunnalta kerättiin palaute puolistrukturoidulla lomakkeella. Palautteen perusteella kansiota kehitettiin edelleen Tunteita liikkuvissa koloissa -kansioksi. Tunteita liikkuvissa koloissa -kansion tuokiot on jaettu kolmeen teemaan, joita ovat luottamus, tunteiden ilmaisu ja tunteiden tulkinta. Jokainen tuokio alkaa tulotunteiden jakamisella tunnekorttien avulla. Tuokiot sisältävät teemojen mukaisia liikuntaleikkejä. Lopuksi on loppurentoutus sekä palautteen anto palautejanalla.