Terveydenhoitaja ylipainon ennaltaehkäisijänä ja painonnousuun puuttujana alakoulussa
Aho, Saara; Mäkelä, Pirkko (2010)
Aho, Saara
Mäkelä, Pirkko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111914855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111914855
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata terveydenhoitajien kokemuksia ylipainon ennaltaehkäisijänä toimimisesta ja ylipainon puheeksi ottamisesta alakoulussa. Tavoitteena on tuottaa tietoa siitä, millaisia työvälineitä terveydenhoitajat tarvitsevat tuekseen alakoululaisen ylipainon ennaltaehkäisyyn ja painonnousun puheeksi ottamiseen.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Haastateltavina oli viisi Tampereen alakouluissa työskentelevää terveydenhoitajaa ja haastattelut toteutettiin teemahaastattelun avulla. Haastattelut aukikirjoitettiin ja vastaukset ryhmiteltiin teemoittain. Sisällönanalyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että terveydenhoitajien toteuttaman ylipainoa ennaltaehkäisevän työn kulmakivenä ovat terveystarkastukset. Elintapaohjauksen tukena terveydenhoitajat käyttivät painokäyrää sekä erilaista elintapaohjaukseen suunnattua materiaalia. Terveydenhoitajat kaipasivat kuitenkin uutta ja ajantasaista materiaalia vanhojen tilalle. He kokivat tarvetta yhtenäiselle materiaalikansiolle, joka olisi tukemassa ja kehittämässä ylipainoa ennaltaehkäisevää työtä sekä painonnousun puheeksi ottamista. Tutkimuksessa selvisi, että ylipainon puheeksi ottaminen lapsen ja hänen perheensä kanssa on usein vaikeaa. Haastavuus ilmeni lapsen vanhemmista, lapsesta ja terveydenhoitajasta itsestä nousevina haasteina sekä ympäristön tuomina haasteina.
Tulevaisuudessa olisi tarpeen tutkia, onko esimerkiksi Neuvokas Perhe- ohjausmenetelmällä pystytty parantamaan terveydenhoitajien toteuttaman painonhallintatyön laatua. Kehittämistehtävänä kirjoitettiin opinnäytetyön tulosten pohjalta artikkeli Tampereen Diabetesyhdistyksen jäsenlehteen, TrenDiin.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Haastateltavina oli viisi Tampereen alakouluissa työskentelevää terveydenhoitajaa ja haastattelut toteutettiin teemahaastattelun avulla. Haastattelut aukikirjoitettiin ja vastaukset ryhmiteltiin teemoittain. Sisällönanalyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että terveydenhoitajien toteuttaman ylipainoa ennaltaehkäisevän työn kulmakivenä ovat terveystarkastukset. Elintapaohjauksen tukena terveydenhoitajat käyttivät painokäyrää sekä erilaista elintapaohjaukseen suunnattua materiaalia. Terveydenhoitajat kaipasivat kuitenkin uutta ja ajantasaista materiaalia vanhojen tilalle. He kokivat tarvetta yhtenäiselle materiaalikansiolle, joka olisi tukemassa ja kehittämässä ylipainoa ennaltaehkäisevää työtä sekä painonnousun puheeksi ottamista. Tutkimuksessa selvisi, että ylipainon puheeksi ottaminen lapsen ja hänen perheensä kanssa on usein vaikeaa. Haastavuus ilmeni lapsen vanhemmista, lapsesta ja terveydenhoitajasta itsestä nousevina haasteina sekä ympäristön tuomina haasteina.
Tulevaisuudessa olisi tarpeen tutkia, onko esimerkiksi Neuvokas Perhe- ohjausmenetelmällä pystytty parantamaan terveydenhoitajien toteuttaman painonhallintatyön laatua. Kehittämistehtävänä kirjoitettiin opinnäytetyön tulosten pohjalta artikkeli Tampereen Diabetesyhdistyksen jäsenlehteen, TrenDiin.