Jaksaa, jaksaa : Työhyvinvointia päiväkodissa
Granlund, Marja (2010)
Granlund, Marja
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415307
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, mitä asioita päiväkodin henkilökunta kokee työhyvinvointia tukeviksi ja työhyvinvointia heikentäviksi tekijöiksi työyhteisössään. Opinnäytetyön lähtökohtainen ajatus on tuottaa tietoa tekijöistä, joilla on vaikutusta henkilökunnan hyvinvoinnin tukijana.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyön teoria osuudessa käsittelen työhyvinvointia; työhyvinvointia yksilön - ja työyhteisön näkökulmasta. Opinnäytetyön punaisena lankana on ollut hyvinvoiva ihminen.
Metodologinen esittely:
Tutkimusote on sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Olen kerännyt aineiston kyselylomakkeella ja täydentävällä ryhmähaastattelulla. Kohderyhmänä oli kaksi eri päiväkotia, jotka ovat saman johtajan alaisuudessa. Opinnäytetyöhön osallistujien määrä oli 23 työntekijää, joista kyselyyn vastasi 17 työntekijää ja täydentävään haastatteluun osallistui 3 työntekijää.
Keskeiset tutkimustulokset:
Opinnäytetyö toi esiin piirteitä kuten sen että, avoimuudella, vuorovaikutuksella sekä johtamistaidoilla työyhteisöä kehitetään edelleen entistäkin hyvinvoivaisemmaksi. Työhyvinvoinnin kannalta onnistumisen kokemukset, kannustava palaute ja reflektiota tukeva vuorovaikutteisuus ovat tärkeitä. Työyhteisöjen työntekijöillä oli halu kehittää omaa ammattitaitoaan.
Johtopäätökset:
Opinnäytetyön tutkimustuloksesta nousi esiin yksilön kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin merkitys. Tuloksesta voi päätellä, että työhyvinvointi on subjektiivinen ja ko-konaisvaltainen kokemus.
Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, mitä asioita päiväkodin henkilökunta kokee työhyvinvointia tukeviksi ja työhyvinvointia heikentäviksi tekijöiksi työyhteisössään. Opinnäytetyön lähtökohtainen ajatus on tuottaa tietoa tekijöistä, joilla on vaikutusta henkilökunnan hyvinvoinnin tukijana.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyön teoria osuudessa käsittelen työhyvinvointia; työhyvinvointia yksilön - ja työyhteisön näkökulmasta. Opinnäytetyön punaisena lankana on ollut hyvinvoiva ihminen.
Metodologinen esittely:
Tutkimusote on sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen. Olen kerännyt aineiston kyselylomakkeella ja täydentävällä ryhmähaastattelulla. Kohderyhmänä oli kaksi eri päiväkotia, jotka ovat saman johtajan alaisuudessa. Opinnäytetyöhön osallistujien määrä oli 23 työntekijää, joista kyselyyn vastasi 17 työntekijää ja täydentävään haastatteluun osallistui 3 työntekijää.
Keskeiset tutkimustulokset:
Opinnäytetyö toi esiin piirteitä kuten sen että, avoimuudella, vuorovaikutuksella sekä johtamistaidoilla työyhteisöä kehitetään edelleen entistäkin hyvinvoivaisemmaksi. Työhyvinvoinnin kannalta onnistumisen kokemukset, kannustava palaute ja reflektiota tukeva vuorovaikutteisuus ovat tärkeitä. Työyhteisöjen työntekijöillä oli halu kehittää omaa ammattitaitoaan.
Johtopäätökset:
Opinnäytetyön tutkimustuloksesta nousi esiin yksilön kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin merkitys. Tuloksesta voi päätellä, että työhyvinvointi on subjektiivinen ja ko-konaisvaltainen kokemus.