Haku
Viitteet 1-6 / 6
Det finns alltid rum för förbättring : En kvalitativ studie om barnets delaktighet inom småbarnspedagogiken enligt pedagogerna
(2019)
Syftet med detta arbete är att undersöka hur och i vilken mån barn får vara delaktiga i småbarnspedagogikens verksamhet i och med Grunderna för planen för Småbarnspedagogik och lagändringarna i lagen om småbarnspedagogik ...
Personal i fokus: Ett webbverktyg för att stöda personalens handlingsstrategier i arbete med socioemotionellt utagerande barn inom småbarnspedagogiken
(2019)
Undersökningar visar att barns socioemotionella färdigheter under småbarnsåren har en stark koppling med många faktorer i vuxenlivet, bl.a. utbildning, användning av rusmedel och droger, yrkeskarriär och mental hälsa. ...
"Det ska mycket till innan de börjar skratta" : En kvalitativ studie om daghemspersonalens upplevelser och bemötande av inåtvända barn
(2019)
Undersökningen behandlar inåtvända barn i åldern 3–5 och eventuella bakomliggande orsaker till deras inåtvändhet. Syftet med detta lärdomsprov var att undersöka hur daghemspersonal upplever inåtvända barn och hur de bemöter ...
Litteraturöversikt över simulering som verktyg: Planerat scenario för att som småbarnspedagog ta upp oro och barnskyddsärenden i ett möte med vårdnashavarna
(2019)
Att som småbarnspedagog ta upp oro för barnet med dess vårdnadshavare upplevs ofta som svårt. Då oron är så stor att barnskyddsanmälan bör göras är det viktigt att klargöra barnskyddets funktion för vårdnadshavarna som kan ...
Djur inom småbarnspedagogik; en möjlighet eller utopi
(2019)
Examensarbetets syfte är att ta reda på hur pedagoger inom småbarnspedagogiken förhåller sig till djur inom småbarnspedagogiken. Våra frågor som vi strävar till att få svar på är: Finns det möjligheter att ha djur inom ...
”Det är inte de där handlingarna de gör, utan hur de är som är det viktiga” : Hur småbarnspedagoger kan stärka barns inre självkänsla
(2019)
Detta examensarbete handlar om hur småbarnspedagoger kan stärka barns inre självkänsla. Syftet är att förstå hur barns självkänsla kan stärkas, så att småbarnspedagoger vet vad de kan göra för att stöda barnets utveckling ...