Kasvatuskumppanuus kasvattajien ja vanhempien näkökulmasta
Seppälä, Susanna (2010)
Seppälä, Susanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615898
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin päiväkodin kasvattajien ja lasten vanhempien näkemyksiä kasvatuskumppanuuden toteutumisesta ja yhteistyön toimivuudesta. Näitä asioita tarkastellaan ekologisen teorian ja sille pedagogisen pohjan antavan kontekstuaalisen kasvatusteorian sekä päivähoidon laatutekijöiden kautta. Teoriaosuudessa perehdytään lisäksi muutamaan varhaiskasvatukseen liittyvään käsitteeseen, päivähoidon ja yhteistyön historiaan sekä kasvatuskumppanuuteen.
Tutkimus on pääosin kvantitatiivinen eli määrällinen. Tutkimuksen kohdejoukon muodostavat yhden Kouvolan kaupungin päiväkodin 16 kasvattajaa sekä 17 päiväkodin lasten vanhempaa. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla. Kyselylomakkeiden vastausprosentit olivat kasvattajilla 100 % ja vanhemmilla 56,7 %.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kasvatuskumppanuutta ohjaavat kuulemisen, kunnioituksen, luottamuksen ja dialogin pääperiaatteet näyttävät toteutuvan. Sekä vanhempien että kasvattajien lomakkeista huokuu yhteistyön toimivuus. Kumppanuutta tukevat avoimuuden ja rehellisyyden ilmapiiri. Lisäksi tutkimuspäiväkodin toiminta on laadukasta täyttäen suurelta osin vanhempien ja henkilöstön yhteistyölle asetetut laatutavoitteet.
Tutkimus on pääosin kvantitatiivinen eli määrällinen. Tutkimuksen kohdejoukon muodostavat yhden Kouvolan kaupungin päiväkodin 16 kasvattajaa sekä 17 päiväkodin lasten vanhempaa. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla. Kyselylomakkeiden vastausprosentit olivat kasvattajilla 100 % ja vanhemmilla 56,7 %.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kasvatuskumppanuutta ohjaavat kuulemisen, kunnioituksen, luottamuksen ja dialogin pääperiaatteet näyttävät toteutuvan. Sekä vanhempien että kasvattajien lomakkeista huokuu yhteistyön toimivuus. Kumppanuutta tukevat avoimuuden ja rehellisyyden ilmapiiri. Lisäksi tutkimuspäiväkodin toiminta on laadukasta täyttäen suurelta osin vanhempien ja henkilöstön yhteistyölle asetetut laatutavoitteet.