Sosiaalinen media haastaa toimittajat : Sosiaalinen media perinteisten viestintävälineiden näkökulmasta - Case Yle Pohjanmaan Radio
Kangas, Arja (2010)
Kangas, Arja
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615825
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kangas, Arja 2010. Sosiaalinen media haastaa toimittajat. Sosiaalinen media perinteisten viestintävälineiden näkökulmasta.
Toiminnallinen opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kulttuuriala. Viestinnän koulutusohjelma. Sivuja 33.
Opinnäytetyöni tarkastelee sosiaalisen median hyödyntämistä toimituksellisesta näkökulmasta. Työssä määrittelen sosiaalisen median käsitettä ja pohdin sen roolia perinteisissä viestintävälineissä. Tarkastelen sosiaalista mediaa etenkin sisällöntuottamisen näkökulmasta ja sivuan muun muassa sitä, millainen rooli sosiaalisella medialla voi olla yhdelle toimittajalle.
Erilaisten sisältöjen tuottaminen ja jakelu internetissä on kasvanut 2000-luvulla sosiaalisen median myötä. Sosiaalinen media on terminä varsin uusi ja siitä esitetään vielä vaihtelevia tulkintoja. Viestintävälineet puolestaan haluavat olla läsnä myös siellä, missä iso osa yleisöstä viettää aikaa. Internetin asettamien haasteiden jälkeen perinteisten viestintävälineiden uudeksi haasteeksi on noussut sosiaalisen median haltuunotto.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, johon olen kerännyt lähteitä muun muassa työharjoittelupaikastani Yle Pohjanmaan Radion toimituksesta. Empiiristä aineistoa olen ke-rännyt puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla työharjoittelupaikasta. Näiden lähteiden lisäksi olen käyttänyt työssäni alan tuoreinta kirjallisuutta ja tutkimuksia.
Sosiaalisesta mediasta ja perinteisistä viestintävälineistä puhuttaessa suoraa vastausta ei ole olemassa. Sosiaalisen median ja toimituksellisen työskentelyn yhdistämiseen suhtaudutaan ristiriitaisesti. Ongelmana koetaan muun muassa työaika ja sen käyttäminen, johon ei ole sisällytetty sosiaalista mediaa. Näin ollen sosiaalisen median tekeminen jää vähälle huomiolle. Erilaiset sisällöt ja vuorovaikutuksellisuus yleisön kanssa koetaan tärkeäksi osaksi toimituksien sosiaalisen median käyttämistä.
Asiasanat: sosiaalinen media, journalismi, kansalaisjournalismi, internet,
Kangas, Arja 2010. Sosiaalinen media haastaa toimittajat. Sosiaalinen media perinteisten viestintävälineiden näkökulmasta.
Toiminnallinen opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kulttuuriala. Viestinnän koulutusohjelma. Sivuja 33.
Opinnäytetyöni tarkastelee sosiaalisen median hyödyntämistä toimituksellisesta näkökulmasta. Työssä määrittelen sosiaalisen median käsitettä ja pohdin sen roolia perinteisissä viestintävälineissä. Tarkastelen sosiaalista mediaa etenkin sisällöntuottamisen näkökulmasta ja sivuan muun muassa sitä, millainen rooli sosiaalisella medialla voi olla yhdelle toimittajalle.
Erilaisten sisältöjen tuottaminen ja jakelu internetissä on kasvanut 2000-luvulla sosiaalisen median myötä. Sosiaalinen media on terminä varsin uusi ja siitä esitetään vielä vaihtelevia tulkintoja. Viestintävälineet puolestaan haluavat olla läsnä myös siellä, missä iso osa yleisöstä viettää aikaa. Internetin asettamien haasteiden jälkeen perinteisten viestintävälineiden uudeksi haasteeksi on noussut sosiaalisen median haltuunotto.
Työ on toiminnallinen opinnäytetyö, johon olen kerännyt lähteitä muun muassa työharjoittelupaikastani Yle Pohjanmaan Radion toimituksesta. Empiiristä aineistoa olen ke-rännyt puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla työharjoittelupaikasta. Näiden lähteiden lisäksi olen käyttänyt työssäni alan tuoreinta kirjallisuutta ja tutkimuksia.
Sosiaalisesta mediasta ja perinteisistä viestintävälineistä puhuttaessa suoraa vastausta ei ole olemassa. Sosiaalisen median ja toimituksellisen työskentelyn yhdistämiseen suhtaudutaan ristiriitaisesti. Ongelmana koetaan muun muassa työaika ja sen käyttäminen, johon ei ole sisällytetty sosiaalista mediaa. Näin ollen sosiaalisen median tekeminen jää vähälle huomiolle. Erilaiset sisällöt ja vuorovaikutuksellisuus yleisön kanssa koetaan tärkeäksi osaksi toimituksien sosiaalisen median käyttämistä.
Asiasanat: sosiaalinen media, journalismi, kansalaisjournalismi, internet,