Terveydenhoitajan kokemuksia varhaisen vuorovaikutuksen tukemisesta lastenneuvolassa
Pisilä, Elisa (2010)
Pisilä, Elisa
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116539
Tiivistelmä
Pisilä Elisa. Terveydenhoitajan kokemuksia varhaisen vuorovaikutuksen tukemisesta lastenneuvolassa. Oulu 2010. Oulun seudun ammattikorkeakoulu, sosiaali- ja terveysalan yksikkö, hoitotyön koulutusohjelma. Opinnäytetyö, 43 sivua ja 7 sivua liitteitä.
TIIVISTELMÄ
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla terveydenhoitajien kokemuksia varhaisesta vuorovaikutuksesta, sen havainnoinnista ja tukemisesta lastenneuvolassa sekä sen yhteydestä lapsen mielenterveyteen. Tämän tutkimuksen tavoitteena on saada tietoa terveydenhoitajan kokemuksista varhaisen vuorovaikutuksen tukemisesta. Yhteistyökumppani voi hyödyntää saamaani tietoa arvioidessaan ja kehittäessään terveydenhoitajien työtä. Tutkimukseni tavoitteena on lisätä ammatillista kasvuani. Tutkimukseni avulla saamani tieto auttaa minua tulevassa työssäni terveydenhoitajana tukemaan perheitä varhaiseen vuorovaikutukseen.
Tämä tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineistoa varten haastateltiin kahta Oulun kaupungin äitiys- ja lastenneuvolassa työskentelevää terveydenhoitajaa. Haastatteluista toinen tehtiin loppuvuodesta 2009 ja toinen alkuvuodesta 2010. Aineisto analysoitiin sisällön analyysillä.
Tutkimustulokset osoittavat, että terveydenhoitajat havainnoivat vanhempien ja vauvan välisessä vuorovaikutuksessa erityisesti vastavuoroista katsekontaktia, hymyä ja puhetta. Tutkimustulosten mukaan terveydenhoitajat käyttävät varhaisen vuorovaikutuksen tukemiseen pääasiassa tukemista ja kannustamista. Terveydenhoitajat pitivät erittäin tärkeänä kotikäyntien merkitystä. Kotikäynneillä varhaisen vuorovaikutuksen havainnointi ja tukeminen onnistuivat paremmin kuin neuvolassa. Terveydenhoitajien kokemuksen mukaan varhaisella vuorovaikutuksella on merkitystä lapsen mielenterveyteen.
Asiasanat: Varhainen vuorovaikutus, terveydenhoitaja, tukeminen, lastenneuvola
TIIVISTELMÄ
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla terveydenhoitajien kokemuksia varhaisesta vuorovaikutuksesta, sen havainnoinnista ja tukemisesta lastenneuvolassa sekä sen yhteydestä lapsen mielenterveyteen. Tämän tutkimuksen tavoitteena on saada tietoa terveydenhoitajan kokemuksista varhaisen vuorovaikutuksen tukemisesta. Yhteistyökumppani voi hyödyntää saamaani tietoa arvioidessaan ja kehittäessään terveydenhoitajien työtä. Tutkimukseni tavoitteena on lisätä ammatillista kasvuani. Tutkimukseni avulla saamani tieto auttaa minua tulevassa työssäni terveydenhoitajana tukemaan perheitä varhaiseen vuorovaikutukseen.
Tämä tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineistoa varten haastateltiin kahta Oulun kaupungin äitiys- ja lastenneuvolassa työskentelevää terveydenhoitajaa. Haastatteluista toinen tehtiin loppuvuodesta 2009 ja toinen alkuvuodesta 2010. Aineisto analysoitiin sisällön analyysillä.
Tutkimustulokset osoittavat, että terveydenhoitajat havainnoivat vanhempien ja vauvan välisessä vuorovaikutuksessa erityisesti vastavuoroista katsekontaktia, hymyä ja puhetta. Tutkimustulosten mukaan terveydenhoitajat käyttävät varhaisen vuorovaikutuksen tukemiseen pääasiassa tukemista ja kannustamista. Terveydenhoitajat pitivät erittäin tärkeänä kotikäyntien merkitystä. Kotikäynneillä varhaisen vuorovaikutuksen havainnointi ja tukeminen onnistuivat paremmin kuin neuvolassa. Terveydenhoitajien kokemuksen mukaan varhaisella vuorovaikutuksella on merkitystä lapsen mielenterveyteen.
Asiasanat: Varhainen vuorovaikutus, terveydenhoitaja, tukeminen, lastenneuvola