Memories : Muistoista hotellin tilakonseptiksi
Sinervä, Heidi (2019)
Sinervä, Heidi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061416923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061416923
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunnitellaan kolme kuvitteellista hotellihuonekonseptia suunnittelijan kertomusten pohjalta. Kertomukset ovat muistoja hänen lapsuudestaan ja aikuisuudestaan. Suunnittelijan konsepteja verrataan olemassa oleviin hotelleihin, joilla on samakaltainen teema, kuin tämän opinnäytetyön konsepteilla. Suunnittelutyö rajataan hotellihuoneisiin, kylpyhuoneet jäävät pois.
Työssä tutustutaan myös tarinallisiin hotelliesimerkkeihin. Hotellisuunnittelijan haastatteleminen, hotellissa yöpyminen ja huoneen toteutuksen analysointi ovat menetelmiä, joita työssä käytetään.
Raportoinnissa hyödynnetään paljon kuvia, koska se on luontainen tapa muotoilijalle kertoa asioita.
Suunnitelmista tehdään työpiirustukset ja visualisoinnit. Opinnäytetyössä etsitään persoonallista suunnittelutapaa- ja ilmaisua. Hotellisuunnittelijana on tärkeää erottua myönteisellä tavalla toisista. Oman osaamisen ja visioiden esiin tuominen on keskeistä alan brändin rakentamisessa.
Tämä opinnäytetyö on lisä portfolioon ja se on erityisesti suunnattu työmarkkinoille. Sitä käytetään työnhaussa ja verkostoitumisessa. Työssä on kaksi erilaista tietopohjaa. Ensimmäinen sisältää suunnittelijan muistoja, mielikuvia, vaikutelmia ja haaveitakin. Toinen on ammattilehdet, suunnittelijoiden kotisivut, haastattelut, tietokannat (esim. RT- kortisto).
Abstract
There will be three imaginary hotel room concepts designed in the thesis. They are based on the narratives of the designer. They are memories from her childhood and adulthood. The concepts of the designer are compared to existing hotels, that have a similar theme than the concepts of this thesis. The designing focuses on the actual hotel rooms, excluding the bathrooms.
In this work you will also get to know some examples of story based hotels. Interviewing a hotel designer, staying in a hotel and analyzing the interior are all methods used in this work.
A lot of pictures are used in the reporting of the thesis, because it is a very natural way of communicating for the designer.
On the design drawings and renderings will be made. One goal of the thesis is to learn about the special features of hotel interior designing.
In the thesis characteristic and personal ways of design and expression are sought. As a designer it is highly important to stand out in a positive way. Making known ones skills and visions, is central to building a brand as a hotel interior designer.
This thesis is an addition to the portfolio and it is especially meant for seeking a job and creating networks
There are two different kinds of theory bases in this thesis. The first one includes memories, impressions and even dreams of the designer. The second one consists of professional reviews, designer’s websites, interviews and databases ( e.g. Building information).
Työssä tutustutaan myös tarinallisiin hotelliesimerkkeihin. Hotellisuunnittelijan haastatteleminen, hotellissa yöpyminen ja huoneen toteutuksen analysointi ovat menetelmiä, joita työssä käytetään.
Raportoinnissa hyödynnetään paljon kuvia, koska se on luontainen tapa muotoilijalle kertoa asioita.
Suunnitelmista tehdään työpiirustukset ja visualisoinnit. Opinnäytetyössä etsitään persoonallista suunnittelutapaa- ja ilmaisua. Hotellisuunnittelijana on tärkeää erottua myönteisellä tavalla toisista. Oman osaamisen ja visioiden esiin tuominen on keskeistä alan brändin rakentamisessa.
Tämä opinnäytetyö on lisä portfolioon ja se on erityisesti suunnattu työmarkkinoille. Sitä käytetään työnhaussa ja verkostoitumisessa. Työssä on kaksi erilaista tietopohjaa. Ensimmäinen sisältää suunnittelijan muistoja, mielikuvia, vaikutelmia ja haaveitakin. Toinen on ammattilehdet, suunnittelijoiden kotisivut, haastattelut, tietokannat (esim. RT- kortisto).
Abstract
There will be three imaginary hotel room concepts designed in the thesis. They are based on the narratives of the designer. They are memories from her childhood and adulthood. The concepts of the designer are compared to existing hotels, that have a similar theme than the concepts of this thesis. The designing focuses on the actual hotel rooms, excluding the bathrooms.
In this work you will also get to know some examples of story based hotels. Interviewing a hotel designer, staying in a hotel and analyzing the interior are all methods used in this work.
A lot of pictures are used in the reporting of the thesis, because it is a very natural way of communicating for the designer.
On the design drawings and renderings will be made. One goal of the thesis is to learn about the special features of hotel interior designing.
In the thesis characteristic and personal ways of design and expression are sought. As a designer it is highly important to stand out in a positive way. Making known ones skills and visions, is central to building a brand as a hotel interior designer.
This thesis is an addition to the portfolio and it is especially meant for seeking a job and creating networks
There are two different kinds of theory bases in this thesis. The first one includes memories, impressions and even dreams of the designer. The second one consists of professional reviews, designer’s websites, interviews and databases ( e.g. Building information).