Rekrytointiviestinnän kehittäminen : case Vantaan kaupungin perhepalveluiden sosiaalityö
Kesälä, Harri (2019)
Kesälä, Harri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061416934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061416934
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Vantaan kaupungin perhepalveluille. Perhepalveluilla on ollut haasteita sosiaalityöntekijöiden rekrytoinnin kanssa, joten rekrytointiviestinnän kehittämisen kautta tähän ongelmaan pyrittiin löytämään ratkaisuja.
Opinnäytetyötä varten käytin eri markkinoinnin, rekrytoinnin ja viestinnän kirjallisuutta sekä verkkomateriaaleja. Haastattelin myös Vantaan sosiaali- ja terveystoimen toimialan viestintäpäällikköä Anne Kettusta sekä sosiaalityöntekijöitä rekrytoinutta sosiaalityön esimiestä Teemu Liimattaa. Lisäksi tein kyselyn Tampereen ja Turun yliopistojen sosiaalialan opiskelijoille sekä Vantaan perhepalveluiden työntekijöille.
Kartoitin miten Vantaan kaupunki toteuttaa omaa rekrytointiviestintäänsä ja miten se kohdistui sosiaalityöntekijöihin. Pääfokus oli sosiaalisen median hyödyntämisessä rekrytoinnin tukena. Sosiaalisen median rooli on jatkuvasti kasvanut rekrytoinnissa, joten oli luontevaa lähteä etsimään parannuskeinoja sieltä. Vantaan kaupungilla on käytössää kaikki yleisimmät sosiaalisen median kanavat ja sen lisäksi toimialakohtaisia sosiaalisen median tilejä.
Yleisesti Vantaan kaupungin rekrytointiviestinnässä oli paljon hyviä elementtejä, mutta niitä ei pystytty täysin realisoimaan. Selkeämpien tavoitteiden ja linjausten avulla pystyttäisiin helpottamaan rekrytoivien henkilöiden työskentelyä. Myös työnantajakuvan parantaminen ja aktiivisempi toiminta sosiaalisessa mediassa auttaisivat rekrytointiviestinnän kehittämisessä. Sosiaalityöntekijöiden rekrytoinnin parantamiseksi on järkevintä kehittää koko rekrytointiviestintää. This thesis was done as an assignment to city of Vantaa’s family services. Family services have had problems recruiting social workers. The way to solve this problem was to develop recruitment communication.
For this thesis I used different marketing, communications and recruitment literature as well as online resources. I interviewed city of Vantaa health and social welfare committee’s communications manager Anne Kettunen and social works superior Teemu Liimatta. I also made a survey for Turku and Tampere universities social services students and for city of Vantaa family services workers.
I studied how city of Vantaa does recruitment communications and how it’s pointed to social workers. Main focus was on social media and how it’s used in recruitment communications. Social medias role in recruiting has constantly risen so it was logical to research improvements from there. City of Vantaa uses all the main social medias and some of its different sectors have their own social media accounts.
City of Vantaa recruitment communications has a lot of good components. But they don’t really use it to its full potential. With clearer goals and policy, they could lighten the workload of the people who are responsible for the recruiting. Recruitment communications would benefit from improvements in employer image and more active social media presence. To improve social workers recruiting it’s smarter to develop the whole recruitment communications of Vantaa.
Opinnäytetyötä varten käytin eri markkinoinnin, rekrytoinnin ja viestinnän kirjallisuutta sekä verkkomateriaaleja. Haastattelin myös Vantaan sosiaali- ja terveystoimen toimialan viestintäpäällikköä Anne Kettusta sekä sosiaalityöntekijöitä rekrytoinutta sosiaalityön esimiestä Teemu Liimattaa. Lisäksi tein kyselyn Tampereen ja Turun yliopistojen sosiaalialan opiskelijoille sekä Vantaan perhepalveluiden työntekijöille.
Kartoitin miten Vantaan kaupunki toteuttaa omaa rekrytointiviestintäänsä ja miten se kohdistui sosiaalityöntekijöihin. Pääfokus oli sosiaalisen median hyödyntämisessä rekrytoinnin tukena. Sosiaalisen median rooli on jatkuvasti kasvanut rekrytoinnissa, joten oli luontevaa lähteä etsimään parannuskeinoja sieltä. Vantaan kaupungilla on käytössää kaikki yleisimmät sosiaalisen median kanavat ja sen lisäksi toimialakohtaisia sosiaalisen median tilejä.
Yleisesti Vantaan kaupungin rekrytointiviestinnässä oli paljon hyviä elementtejä, mutta niitä ei pystytty täysin realisoimaan. Selkeämpien tavoitteiden ja linjausten avulla pystyttäisiin helpottamaan rekrytoivien henkilöiden työskentelyä. Myös työnantajakuvan parantaminen ja aktiivisempi toiminta sosiaalisessa mediassa auttaisivat rekrytointiviestinnän kehittämisessä. Sosiaalityöntekijöiden rekrytoinnin parantamiseksi on järkevintä kehittää koko rekrytointiviestintää.
For this thesis I used different marketing, communications and recruitment literature as well as online resources. I interviewed city of Vantaa health and social welfare committee’s communications manager Anne Kettunen and social works superior Teemu Liimatta. I also made a survey for Turku and Tampere universities social services students and for city of Vantaa family services workers.
I studied how city of Vantaa does recruitment communications and how it’s pointed to social workers. Main focus was on social media and how it’s used in recruitment communications. Social medias role in recruiting has constantly risen so it was logical to research improvements from there. City of Vantaa uses all the main social medias and some of its different sectors have their own social media accounts.
City of Vantaa recruitment communications has a lot of good components. But they don’t really use it to its full potential. With clearer goals and policy, they could lighten the workload of the people who are responsible for the recruiting. Recruitment communications would benefit from improvements in employer image and more active social media presence. To improve social workers recruiting it’s smarter to develop the whole recruitment communications of Vantaa.