ISO 9001 -laadunhallintajärjestelmä pienyritykselle
Kemppainen, Anssi (2010)
Kemppainen, Anssi
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116673
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli luoda Kemian Tutkimuspalvelut Oy:lle laadunhallintajärjestelmä perustuen ISO 9001 -standardiin. Työn tavoitteena on myöhemmin hankittava ISO 9001 -laatusertifikaatti, joka todistaisi luodun laatujärjestelmän toimivuuden. Työssä tutkittiin yrityksen toimintatapoja ja menetelmiä ja muokattiin ne vastaamaan standardin vaatimuksia.
Kemian Tutkimuspalvelut Oy:n toiminnat jaettiin prosesseihin. Standardin pääajatus perustuu ”prosessimaiseen toimintamalliin”, jossa organisaation eri osa-alueet eritellään prosesseiksi. Yksittäisiä prosesseja mittaamalla ja seuraamalla pystytään seulomaan ongelmakohdat pois ja parantamaan tehokkuutta ja laadukkuutta. Prosessien toimintatavoista kirjoitettiin menettelyohjeet kuten myös muista yleisistä ohjeistuksista. Lisäksi laadittiin laatukäsikirja, jossa kuvailtiin muun muassa yrityksen yleiset työtavat, organisaation prosessit ja niiden väliset vuorovaikutukset, laatupolitiikka ja laatutavoitteet sekä muita organisaatioon liittyviä toimintoja. Yritykselle laadittiin myös erityisiä lomakkeita, joiden avulla seurataan yrityksen kehitystä sovittujen aikataulujen mukaisesti.
Työtä tehdessä huomattiin, ettei laatujärjestelmän luominen ole helppo tehtävä. Jotta työskentely yrityksessä olisi organisoitua ja koko ajan parempaan pyrkivää, täytyy tehdä paljon dokumentointia. Työn määrästä johtuen tulee varmistaa, että kaikki työntekijät ovat sitoutuneet ja omaksuneet laatuajattelun. Laadunhallintajärjestelmän tulokset tulevat paremmin esiin pidemmän ajan kuluttua, kun järjestelmä on ollut käytössä jonkun aikaa. Silloin yleensä itse havaitaan parannettavat asiat, ja käytäntö muuttuu tehokkaammaksi.
Kemian Tutkimuspalvelut Oy:n toiminnat jaettiin prosesseihin. Standardin pääajatus perustuu ”prosessimaiseen toimintamalliin”, jossa organisaation eri osa-alueet eritellään prosesseiksi. Yksittäisiä prosesseja mittaamalla ja seuraamalla pystytään seulomaan ongelmakohdat pois ja parantamaan tehokkuutta ja laadukkuutta. Prosessien toimintatavoista kirjoitettiin menettelyohjeet kuten myös muista yleisistä ohjeistuksista. Lisäksi laadittiin laatukäsikirja, jossa kuvailtiin muun muassa yrityksen yleiset työtavat, organisaation prosessit ja niiden väliset vuorovaikutukset, laatupolitiikka ja laatutavoitteet sekä muita organisaatioon liittyviä toimintoja. Yritykselle laadittiin myös erityisiä lomakkeita, joiden avulla seurataan yrityksen kehitystä sovittujen aikataulujen mukaisesti.
Työtä tehdessä huomattiin, ettei laatujärjestelmän luominen ole helppo tehtävä. Jotta työskentely yrityksessä olisi organisoitua ja koko ajan parempaan pyrkivää, täytyy tehdä paljon dokumentointia. Työn määrästä johtuen tulee varmistaa, että kaikki työntekijät ovat sitoutuneet ja omaksuneet laatuajattelun. Laadunhallintajärjestelmän tulokset tulevat paremmin esiin pidemmän ajan kuluttua, kun järjestelmä on ollut käytössä jonkun aikaa. Silloin yleensä itse havaitaan parannettavat asiat, ja käytäntö muuttuu tehokkaammaksi.