Paras plastiikkakirurgi sosiaalisen median keskustelun perusteella
Arasola, Rosa (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061817168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061817168
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy tutkimaan lääkärin valintaa sosiaalisen median keskustelun pohjalta. Työssä selvitetään, millaisia arvotekijöitä keskustelussa nostetaan esille ja millaisia diskursseja keskustelussa on nähtävissä. Tutkimusaineisto pohjautuu Suomi24 sivuston keskusteluun aiheesta ”Kuka on mielestäsi paras plastiikkakirurgi Suomessa?”.
Tutkimuksessa on myös huomioitu keskustelussa esitetyt ulkomaalaiset lääkärit, sekä lääkärit erilaisin ammattinimikkein, mutta rajattu pois muut ammattiryhmät. Teoreettista viitekehystä tutkimukseen haettiin ostoprosessin ja palvelukokemuksen teorioiden kautta. Keskustelun kirjoitusten avaamisessa nojataan sosiaaliseen konstruktionismiin, jossa kielenkäyttö on rakentamassa todellisuutta erilaisten merkityssysteemien kautta. Samaan aikaan media pitää jatkuvasti yllä tarvetta olla kaunis ja sosiaalinen media tuo kauneusihanteiden ärsykkeitä jatkuvasti tajuntaamme.
Keskustelun diskursseissa nousee vahvasti esille kuluttajan vaikea asema. Kuluttaja ei täysin tiedä, mitä on ostamassa eikä palautusoikeutta ole olemassa. Kehuttu ja kokenutkaan lääkäri ei aina onnistu ja korjaustoimenpiteet ovat maksullisia, vaikka tilanne olisikin asiakkaasta riippumaton. Esteettisten toimenpiteiden arkipäiväistyminen ei näy vielä kuluttajan itsevarmuutena, vaikka tieto esteettisistä toimenpiteistä jatkuvasti lisääntyykin.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää palvelukokemusten kehittämisessä ja esteettisten toimenpiteiden markkinoinnissa, kuten myös lääkäreiden henkilöbrändien kehittämisessä. The thesis looks into the process of choosing the plastic surgeon based on social media discussion. The study explores what kind of value factors are raised in the discussion and what kind of discourses can be seen in the discussion. The research material is based on discussion at Suomi24 with the topic “Who is the best plastic surgeon in Finland?”.
The study also takes into account the foreign doctors presented in the discussion and doctors with different professional titles but rules out other professional groups than doctors. The theoretical framework is based on the purchasing process and the service experience theories. The opening and explaining of the posts in the discussion is based on social constructism in which the use of language is building reality through different meaning systems. At the same time media constantly maintains the need to be a beautiful and social media brings the beauty stimuli constantly to common consciousness.
The results show that in the discourses, the difficult position of the consumer is strongly raised. Consumer doesn’t fully know what s/he is buying and there are no return policies. A praised and experienced doctor is not always successful, and corrective operations must be paid even if the situation is not due to the customer. Aesthetic procedures are coming even more common, but it cannot yet be seen as a rise of consumer self-confidence, although information on aesthetic procedures is constantly increasing.
Tutkimuksessa on myös huomioitu keskustelussa esitetyt ulkomaalaiset lääkärit, sekä lääkärit erilaisin ammattinimikkein, mutta rajattu pois muut ammattiryhmät. Teoreettista viitekehystä tutkimukseen haettiin ostoprosessin ja palvelukokemuksen teorioiden kautta. Keskustelun kirjoitusten avaamisessa nojataan sosiaaliseen konstruktionismiin, jossa kielenkäyttö on rakentamassa todellisuutta erilaisten merkityssysteemien kautta. Samaan aikaan media pitää jatkuvasti yllä tarvetta olla kaunis ja sosiaalinen media tuo kauneusihanteiden ärsykkeitä jatkuvasti tajuntaamme.
Keskustelun diskursseissa nousee vahvasti esille kuluttajan vaikea asema. Kuluttaja ei täysin tiedä, mitä on ostamassa eikä palautusoikeutta ole olemassa. Kehuttu ja kokenutkaan lääkäri ei aina onnistu ja korjaustoimenpiteet ovat maksullisia, vaikka tilanne olisikin asiakkaasta riippumaton. Esteettisten toimenpiteiden arkipäiväistyminen ei näy vielä kuluttajan itsevarmuutena, vaikka tieto esteettisistä toimenpiteistä jatkuvasti lisääntyykin.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää palvelukokemusten kehittämisessä ja esteettisten toimenpiteiden markkinoinnissa, kuten myös lääkäreiden henkilöbrändien kehittämisessä.
The study also takes into account the foreign doctors presented in the discussion and doctors with different professional titles but rules out other professional groups than doctors. The theoretical framework is based on the purchasing process and the service experience theories. The opening and explaining of the posts in the discussion is based on social constructism in which the use of language is building reality through different meaning systems. At the same time media constantly maintains the need to be a beautiful and social media brings the beauty stimuli constantly to common consciousness.
The results show that in the discourses, the difficult position of the consumer is strongly raised. Consumer doesn’t fully know what s/he is buying and there are no return policies. A praised and experienced doctor is not always successful, and corrective operations must be paid even if the situation is not due to the customer. Aesthetic procedures are coming even more common, but it cannot yet be seen as a rise of consumer self-confidence, although information on aesthetic procedures is constantly increasing.