Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuinka huomioidaan ja hyödynnetään näyttelijän herkkyys vaikeaa aihetta kuvatessa : case: Ehkä huomenna

Säilynkangas, Erika (2019)

 
Avaa tiedosto
Sailynkangas_Erika.pdf (356.2Kt)
Lataukset: 


Säilynkangas, Erika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062817584
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee näyttelijöiden herkkyyttä ja kuinka siihen suhtaudutaan ohjaajan näkökulmasta. Opinnäytteen tutkimusidea syntyi tehdessäni lopputyölyhytelokuvaani ’’Ehkä huomenna’’. Näyttelijöiden herkkyys on viime vuosina noussut otsikoihin alan väärinkäytösten seurauksena. ’’Metoo’’ -kampanja elokuva-alalla ja yleisesti osuu yksiin lopputyöelokuvani aiheen kanssa. Siksi päädyin tutkimaan herkkyyden aihetta sillä se altistaa näyttelijän hyväksikäytölle.

Opinnäytteen tavoitteena on antaa mahdollisimman tarkka kuva siitä, mitä näyttelijöiden herkkyys on ja kuinka siihen tulee suhtautua käyttämättä sitä väärin. Opinnäytteen on tarkoitus olla apuna muille aloitteleville ohjaajille. Käytin opinnäytteeni lähteinä kahta alan laajaa kirjajulkaisua ja haastatteluvideoita. Lopussa on Saara Cantellin ammattilaishaastattelu. Työ sisältää luonteensa vuoksi myös omakohtaisia kokemuksia ja ohjaustilanteista syntyneitä oivalluksia.

Pohjustin varsinaista aihetta käsittelemällä asiaankuuluvasti ensin mitä on sekä ohjaajan että näyttelijäntyö. Seuraavaksi esittelen lopputyöelokuvani aiheen ja sen tekniset- että näyttelijäntyölliset haasteet. Opinnäytteen loppuosan käytän näyttelijöiden herkkyyden aihepiirin läpikäymiseen. Kirjoitan myös ohjaajan tavoista ja keinoista suhtautua näyttelijöiden herkkyyteen. Viimeisessä kappaleessa on Saara Cantellin ammattilaishaastattelu. Liitteinä ovat elokuvan tiedot sekä lyhytelokuvan käsikirjoitus.

Tutkimuksessani päädyin siihen tulokseen, että näyttelijäntyön onnistuminen vaatii ehdotonta luottamusta ohjaajan ja näyttelijän välillä. Ilman tätä luottamussuhdetta ja turvallista työilmapiiriä, ei näyttelijä kykene parhaalla mahdollisella tavalla työstään suoriutumaan. Toinen oivallus oli, että ohjaajan tehtävänä ei ole vain antaa ohjeita; myös hyvän ja turvallisen ilmapiirin muodostaminen on ohjaajan vastuulla. Tällainen toiminta vaatii ohjaajalta ohjaamistaidon lisäksi hyvää ihmistenlukutaitoa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste