Esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheen sujuvuus ja sen parantaminen moniammatillisella yhteistyöllä
Kupiainen, Jasmin; Leinonen, Laura; Sinkkonen, Arja (2019)
Kupiainen, Jasmin
Leinonen, Laura
Sinkkonen, Arja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082117922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082117922
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää olemassa olevia ja uusia hyviä käytänteitä esi- ja alkuopetuksen työntekijöiden yhteistyön tiivistämiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa nivelvaiheen sujuvuutta esiopetuksesta perusopetuksen puolelle. Nivelvaiheella tarkoitetaan tässä työssä esi- ja alkuopetuksen välistä siirtymävaihetta. Moniammatillisen yhteistyön tiivistäminen on yksi keskeisimmistä nivelvaiheen sujuvuuden parantamisen kriteereistä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluin viidelle esi- ja alkuopetuksen työntekijälle. Haastateltavina oli kaksi esikoulun varhaiskasvatuksen opettajaa ja kolme peruskoulun alkuopetuksen (1.–2. luokan) luokanopettajaa eteläkarjalaisesta päiväkodista ja koulusta.
Tulokset osoittavat, että esi- ja alkuopetuksen välillä on jo entuudestaan runsaasti moniammatillista yhteistyötä nivelvaiheen sujuvoittamiseksi. Yhteistyö koetaan kokonaisuudessaan toimivaksi, mutta määrällisesti sitä toivotaan lisää. Toimivaa yhteistyötä edistävät tutut työkaverit sekä esiopetusryhmän ja alkuluokkien läheinen sijainti toisiinsa nähden. Yhteistyön toteutumisen haasteena on tila- ja aikaresurssien riittämättömyys sekä suuret ryhmäkoot. Nivelvaiheen sujuvoittamiseksi tärkeintä on tiivistää esikouluryhmän varhaiskasvatuksen opettajan ja alkuopetusluokkien luokanopettajien välistä yhteistyötä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan soveltaa kohdepäiväkodin ja -koulun lisäksi muissa esi- ja alkuopetusta tarjoavissa päiväkodeissa ja kouluissa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluin viidelle esi- ja alkuopetuksen työntekijälle. Haastateltavina oli kaksi esikoulun varhaiskasvatuksen opettajaa ja kolme peruskoulun alkuopetuksen (1.–2. luokan) luokanopettajaa eteläkarjalaisesta päiväkodista ja koulusta.
Tulokset osoittavat, että esi- ja alkuopetuksen välillä on jo entuudestaan runsaasti moniammatillista yhteistyötä nivelvaiheen sujuvoittamiseksi. Yhteistyö koetaan kokonaisuudessaan toimivaksi, mutta määrällisesti sitä toivotaan lisää. Toimivaa yhteistyötä edistävät tutut työkaverit sekä esiopetusryhmän ja alkuluokkien läheinen sijainti toisiinsa nähden. Yhteistyön toteutumisen haasteena on tila- ja aikaresurssien riittämättömyys sekä suuret ryhmäkoot. Nivelvaiheen sujuvoittamiseksi tärkeintä on tiivistää esikouluryhmän varhaiskasvatuksen opettajan ja alkuopetusluokkien luokanopettajien välistä yhteistyötä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan soveltaa kohdepäiväkodin ja -koulun lisäksi muissa esi- ja alkuopetusta tarjoavissa päiväkodeissa ja kouluissa.