Oppilaitososuuskunta - silta oppimiseen ja yrittäjyyteen
Immonen, Jaana (2010)
Immonen, Jaana
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216744
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Työelämän tarpeet ovat muuttuneet ja yrittäjyys on osa työntekijän arkea tämän päivän yhteiskunnassa. Yritykset hakevat palvelukseensa osaajia, joilta löytyy yrittäjämäistä asennetta; luovuutta, oma-aloitteisuutta ja monipuolista kokemusta. Oppilaitososuuskunta oppimisympäristönä on oppimismenetelmä, jolla nykyaikainen koulutus vastaa työelämän uusiin haasteisiin tavoitteena valmentaa yritysmaailman kaipaamia osaajia.
Kehittämishankkeen ensimmäisenä tavoitteena oli antaa tietopaketti Pirkanmaan ammattiopiston Nokian toimipisteen opetushenkilöstölle ja opiskelijoille oppilaitososuus-kuntatoiminnasta. Tavoitteena oli välittää tietoa millainen oppilaitososuuskunta on oppimisympäristönä. Millaista on oppilaitososuuskunnassa työskentely ja opintopisteiden kerääminen sen kautta sekä miten oppilaitososuuskunnassa työskentely parantaa työllistymismahdollisuuksia opintojen jälkeen.
Kehittämishankkeen toisena osana tehtiin kartoitustyö, jossa selvitettiin kiinnostaako oppilaitososuuskuntatyöskentely Pirkanmaan ammattiopiston Nokian toimipisteen opetushenkilöstöä ja opiskelijoita. Voisiko Nokian toimipisteeseen kenties tulevaisuudessa perustaa oppilaitososuuskunnan? Kartoitus toteutettiin järjestämällä opettajille ja opiskelijoille omat infotilaisuudet oppilaitososuuskuntatoiminnasta, ja mielipiteet kerättiin molempien tilaisuuksien jälkeen täytettävillä palautelomakkeilla. Kehittämishankkeen aikana tuotettu materiaali kerätään talteen mahdollista myöhempää tarvetta, esimerkiksi muille oppilaitoksille suunnattua oppilaitososuuskuntatyöskentely -tietopakettia varten.
Kehittämishanke osoitti, että kiinnostusta oppilaitososuuskuntatoimintaan löytyy niin opettajien kuin opiskelijoidenkin joukosta. Jotta oppilaitososuuskunta Pirkanmaan ammattiopiston Nokian ja Ylöjärven toimipisteisiin voidaan perustaa, on asiaa vielä alustettava lisää ja saatava mukaan lisää toiminnan kannalta olennaisia sidosryhmiä.
Työelämän tarpeet ovat muuttuneet ja yrittäjyys on osa työntekijän arkea tämän päivän yhteiskunnassa. Yritykset hakevat palvelukseensa osaajia, joilta löytyy yrittäjämäistä asennetta; luovuutta, oma-aloitteisuutta ja monipuolista kokemusta. Oppilaitososuuskunta oppimisympäristönä on oppimismenetelmä, jolla nykyaikainen koulutus vastaa työelämän uusiin haasteisiin tavoitteena valmentaa yritysmaailman kaipaamia osaajia.
Kehittämishankkeen ensimmäisenä tavoitteena oli antaa tietopaketti Pirkanmaan ammattiopiston Nokian toimipisteen opetushenkilöstölle ja opiskelijoille oppilaitososuus-kuntatoiminnasta. Tavoitteena oli välittää tietoa millainen oppilaitososuuskunta on oppimisympäristönä. Millaista on oppilaitososuuskunnassa työskentely ja opintopisteiden kerääminen sen kautta sekä miten oppilaitososuuskunnassa työskentely parantaa työllistymismahdollisuuksia opintojen jälkeen.
Kehittämishankkeen toisena osana tehtiin kartoitustyö, jossa selvitettiin kiinnostaako oppilaitososuuskuntatyöskentely Pirkanmaan ammattiopiston Nokian toimipisteen opetushenkilöstöä ja opiskelijoita. Voisiko Nokian toimipisteeseen kenties tulevaisuudessa perustaa oppilaitososuuskunnan? Kartoitus toteutettiin järjestämällä opettajille ja opiskelijoille omat infotilaisuudet oppilaitososuuskuntatoiminnasta, ja mielipiteet kerättiin molempien tilaisuuksien jälkeen täytettävillä palautelomakkeilla. Kehittämishankkeen aikana tuotettu materiaali kerätään talteen mahdollista myöhempää tarvetta, esimerkiksi muille oppilaitoksille suunnattua oppilaitososuuskuntatyöskentely -tietopakettia varten.
Kehittämishanke osoitti, että kiinnostusta oppilaitososuuskuntatoimintaan löytyy niin opettajien kuin opiskelijoidenkin joukosta. Jotta oppilaitososuuskunta Pirkanmaan ammattiopiston Nokian ja Ylöjärven toimipisteisiin voidaan perustaa, on asiaa vielä alustettava lisää ja saatava mukaan lisää toiminnan kannalta olennaisia sidosryhmiä.