Suomalaista vaihtoehtomusiikkia: tuotteistaminen vailla tuotetta?
Pitkäniemi, Harri (2010)
Pitkäniemi, Harri
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120617187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120617187
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee suomalaista vaihtoehto- ja underground-musiikkia, avaa siihen liittyvää termistöä sekä tarkastelee musiikkia erityisesti tuotteistamisen näkökulmasta. Työ jakautuu karkeasti kolmeen osaan. Ensimmäisessä kartoitetaan suomalaisen rockmusiikin historiaa sekä musiikkiin liittyvää termistöä, toisessa tarkastellaan tuotteistamisen merkitystä musiikkiteollisuudessa ja kolmannessa haas-tatellaan suomalaisen itsenäisen levy-yhtiön työntekijää. Kaksi ensimmäistä osiota luovat osaltaan pohjaa haastattelulle, joka antaa autenttisen kuvan siitä, millä tavoin musiikkiin suhtaudutaan tuotteena ja osana liiketoimintaa yhtiössä, jonka julkaisema musiikki ei sulaudu valtavirtaan.
Musiikki on ennen kaikkea taidetta, jota ei välttämättä ole helppoa mieltää tuotteeksi. Popmusiikissa tuotteistaminen on kuitenkin arkipäivää. Opinnäytetyöprosessin kannalta tärkein kysymys liittyykin taiteen tuotteistamiseen. Itsenäisen levy-yhtiön kaltainen ympäristö, jossa taloudellisen voiton sijaan pai-notetaan artistien vapautta toteuttaa itseään juuri haluamallaan tavalla, tarjoaa hyvin mielenkiintoisen tutkimuskohteen. Fullsteam Recordsin Head of International Ville Kilpeläisen haastattelu heijasteleekin työympäristöä, jossa tuoteajattelu on täysin artistikohtaista ja loppujen lopuksi todella vähäistä. Tärkeintä on taide itsessään ja sen tekijöiden luovuuden tukeminen.
Musiikki on ennen kaikkea taidetta, jota ei välttämättä ole helppoa mieltää tuotteeksi. Popmusiikissa tuotteistaminen on kuitenkin arkipäivää. Opinnäytetyöprosessin kannalta tärkein kysymys liittyykin taiteen tuotteistamiseen. Itsenäisen levy-yhtiön kaltainen ympäristö, jossa taloudellisen voiton sijaan pai-notetaan artistien vapautta toteuttaa itseään juuri haluamallaan tavalla, tarjoaa hyvin mielenkiintoisen tutkimuskohteen. Fullsteam Recordsin Head of International Ville Kilpeläisen haastattelu heijasteleekin työympäristöä, jossa tuoteajattelu on täysin artistikohtaista ja loppujen lopuksi todella vähäistä. Tärkeintä on taide itsessään ja sen tekijöiden luovuuden tukeminen.