Ahlmanin Tilapuoti : Opiskelijan uusi oppimisympäristö
Tulijoki, Hely (2010)
Tulijoki, Hely
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120417126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120417126
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tarkastelen tässä työssäni Ahlmanin Tilapuotia opiskelijoiden uutena oppimisympäristönä. Tilapuoti on avattu 2009 ja toimii lähialueen tuottajien, kädentaitajien ja Ahlmanin omien tuotteiden myymälänä.
Teoreettisen viitekehyksen kautta tutkin, millaisia ominaisuuksia ja ulottuvuuksia Tilapuodilla on oppimisympäristönä. Olen käyttänyt työssäni pääosin Jyri Mannisen oppimisympäristöjen jaottelua. Tavoitteeni ei niinkään ole ollut kehittää Tilapuotia vaan tuoda Tilapuoti oppimisympäristönä näkyväksi ja tietoisuuteen siitä millainen se opiskelijoille on. Olen ottanut tarkasteluun myös tutkivan oppimisen mallin ja miten sitä voisi toteuttaa Tilapuodissa.
Opiskelijan oppimisen merkityksellisyys ja usko opitun siirtovaikutuksista toisiin konteksteihin oli empiirisen tutkimuksen kohteena. Suurin osa opiskelijoista vastasi kysymykseen opiskelun merkityksestä arkielämään, että opitulla oli paljon tai jonkin verran merkitystä. Samansuuntainen oli vastaus opitun siirtämisestä toiseen ympäristöön. Voidaan sanoa, että opiskelijat hyödyntävät informaaleja oppimisympäristöjä opiskellessaan formaalissa Tilapuodissa ja osaavat rakentaa sellaista tietoa, joka on hyödynnettävissä toisissa konteksteissa.
Perehdyttämiskansio auttaa opiskelijaa tutustumaan siihen, mitä Tilapuodissa päivän aikana tapahtuu. Se toimii opiskelun pohjana, johon sekä ohjaaja että opiskelija voivat tukeutua. Kirjallinen dokumentti perehdytettävistä asioista takaa sen, etteivät opiskeltavat asiat ole vain ohjaajan muistin varassa.
Ohjaus on olennainen osa Tilapuodin oppimisympäristöä. Tavoitteena on esitellä, mitä ohjaus on ja miten sitä on parasta toteuttaa. Keskeisenä antina on esitelty erilaisia ohjauskeskustelun välineitä, joiden avulla ohjaaja voi parantaa ohjauksensa laatua.
Olen tehnyt tämän työn etupäässä hyödyttämään omaa ohjaustyötäni mutta myös kes-kustelun pohjaksi ja ehkä inspiraation lähteeksi kehittää Tilapuodista vielä parempi oppimisympäristö opiskelijoille.
__________________________________________________________
Asiasanat: Oppimisympäristö, Ohjaus, Vuorovaikutus
Tarkastelen tässä työssäni Ahlmanin Tilapuotia opiskelijoiden uutena oppimisympäristönä. Tilapuoti on avattu 2009 ja toimii lähialueen tuottajien, kädentaitajien ja Ahlmanin omien tuotteiden myymälänä.
Teoreettisen viitekehyksen kautta tutkin, millaisia ominaisuuksia ja ulottuvuuksia Tilapuodilla on oppimisympäristönä. Olen käyttänyt työssäni pääosin Jyri Mannisen oppimisympäristöjen jaottelua. Tavoitteeni ei niinkään ole ollut kehittää Tilapuotia vaan tuoda Tilapuoti oppimisympäristönä näkyväksi ja tietoisuuteen siitä millainen se opiskelijoille on. Olen ottanut tarkasteluun myös tutkivan oppimisen mallin ja miten sitä voisi toteuttaa Tilapuodissa.
Opiskelijan oppimisen merkityksellisyys ja usko opitun siirtovaikutuksista toisiin konteksteihin oli empiirisen tutkimuksen kohteena. Suurin osa opiskelijoista vastasi kysymykseen opiskelun merkityksestä arkielämään, että opitulla oli paljon tai jonkin verran merkitystä. Samansuuntainen oli vastaus opitun siirtämisestä toiseen ympäristöön. Voidaan sanoa, että opiskelijat hyödyntävät informaaleja oppimisympäristöjä opiskellessaan formaalissa Tilapuodissa ja osaavat rakentaa sellaista tietoa, joka on hyödynnettävissä toisissa konteksteissa.
Perehdyttämiskansio auttaa opiskelijaa tutustumaan siihen, mitä Tilapuodissa päivän aikana tapahtuu. Se toimii opiskelun pohjana, johon sekä ohjaaja että opiskelija voivat tukeutua. Kirjallinen dokumentti perehdytettävistä asioista takaa sen, etteivät opiskeltavat asiat ole vain ohjaajan muistin varassa.
Ohjaus on olennainen osa Tilapuodin oppimisympäristöä. Tavoitteena on esitellä, mitä ohjaus on ja miten sitä on parasta toteuttaa. Keskeisenä antina on esitelty erilaisia ohjauskeskustelun välineitä, joiden avulla ohjaaja voi parantaa ohjauksensa laatua.
Olen tehnyt tämän työn etupäässä hyödyttämään omaa ohjaustyötäni mutta myös kes-kustelun pohjaksi ja ehkä inspiraation lähteeksi kehittää Tilapuodista vielä parempi oppimisympäristö opiskelijoille.
__________________________________________________________
Asiasanat: Oppimisympäristö, Ohjaus, Vuorovaikutus