How to make microenterprise profitable
Maksimenko, Pavel; Hokkanen, Hannu (2009)
Maksimenko, Pavel
Hokkanen, Hannu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315100
Tiivistelmä
Opinnäytetyön ajatus lähti Pavel Maksimenkon omasta yrityksestä, MAKS Investment & Consulting Group Oy’sta. Työn ajatuksena oli selvittää kuinka tehdä pienyrityksestä voittoisa ja menestyvä markkinoinnin ja verkostoitumisen avulla. MAKS Investment & Consulting Group Oy oli kirjoituksen
ajankohtana noin yhden vuoden ikäinen konsultointi yritys. Tutkimme yrityksen operaatioita alusta lähtien liiketoiminta suunnitelman avulla. Pidemmät keskustelut toimitusjohtaja Pavel Maksimenkon kanssa loivat hyvää pohjaa huomioitaville asioille, joita hänen yrityksensä olisi kannattanut tehdä toisin, ja mitä muuttaisi jos voisi palata taakse päin.
Tähtäimenä oli selvittää perusteorioita, ja kuinka tärkeitä ne ovat pienyrityksen ensi askelten aikana. Eri toten seurasimme MIC Group:n ensimmäistä vuotta, tarkastellen kuinka ko. yritys on noudattanut ”sääntöjä” strategioissa sekä operaatioissa. Markkinointi ja verkostoituminen ovat
pientyrityksen valttikortteja ja siitä syystä lopputyömme keskittyy näiden asioidan selvittämiseen. MIC Group on kansainvälinen yritys joka toimii useammassa kuin kahdessa maassa ja täten vaatii erinomaisen verkostoitumis-taidon toimiakseen pienyrityksenä markkinoilla. Markkinointia ei voi laiminlyödä edes pienyrityksessä, vaan pitää löydää vaihtoehtoisia markkinointisuunnitelmia. Verkostoituminen on myös erittäin varteenotettavaa. Vähäinen työntekijöiden määrä voi aiheuttaa ongelmia yritystoiminnassa, ja yksityisyrittäjän
henkilökohtaiset kontaktit nousevat tässä kohtaa elintärkeiksi. On monta tapaa tehdä pienyrityksestä menestyvä, mutta tärkeimpänä asiana on ymmärtää perimmäiset strategiat ja niiden toteuttaminen yrityksessä.
ajankohtana noin yhden vuoden ikäinen konsultointi yritys. Tutkimme yrityksen operaatioita alusta lähtien liiketoiminta suunnitelman avulla. Pidemmät keskustelut toimitusjohtaja Pavel Maksimenkon kanssa loivat hyvää pohjaa huomioitaville asioille, joita hänen yrityksensä olisi kannattanut tehdä toisin, ja mitä muuttaisi jos voisi palata taakse päin.
Tähtäimenä oli selvittää perusteorioita, ja kuinka tärkeitä ne ovat pienyrityksen ensi askelten aikana. Eri toten seurasimme MIC Group:n ensimmäistä vuotta, tarkastellen kuinka ko. yritys on noudattanut ”sääntöjä” strategioissa sekä operaatioissa. Markkinointi ja verkostoituminen ovat
pientyrityksen valttikortteja ja siitä syystä lopputyömme keskittyy näiden asioidan selvittämiseen. MIC Group on kansainvälinen yritys joka toimii useammassa kuin kahdessa maassa ja täten vaatii erinomaisen verkostoitumis-taidon toimiakseen pienyrityksenä markkinoilla. Markkinointia ei voi laiminlyödä edes pienyrityksessä, vaan pitää löydää vaihtoehtoisia markkinointisuunnitelmia. Verkostoituminen on myös erittäin varteenotettavaa. Vähäinen työntekijöiden määrä voi aiheuttaa ongelmia yritystoiminnassa, ja yksityisyrittäjän
henkilökohtaiset kontaktit nousevat tässä kohtaa elintärkeiksi. On monta tapaa tehdä pienyrityksestä menestyvä, mutta tärkeimpänä asiana on ymmärtää perimmäiset strategiat ja niiden toteuttaminen yrityksessä.