Senioriosaajakoulutuksen käyneiden kokemuksia koulutuksen tuomasta hyvinvoinnista itsensä toteuttamisen ja sosiaalisten suhteiden näkökulmasta
Harvistola, Ulla; Koskinen, Jenni; Salminen, Kati (2010)
Harvistola, Ulla
Koskinen, Jenni
Salminen, Kati
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615855
Tiivistelmä
Senioriosaajakoulutus on suunnattu kolmatta ikää eläville henkilöille, ja koulutuksen tavoitteena on kouluttaa senioreista vapaaehtoistoiminnan tekijöitä hyödyntäen seniorien omaa osaamista. Tutkimustieto koulutukseen osallistuneiden hyvinvoinnista on kuitenkin vähäistä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa alustavaa tietoa senioriosaajakoulutukseen osallistuneiden henkilöiden kokemuksista omasta hyvinvoinnista, itsensä toteuttamisesta ja sosiaalisista suhteista. Tarkoituksena oli kuvata senioriosaajakoulutuksen käyneiden kokemuksia koulutuksen tuomasta hyvinvoinnista. Teoreettiseksi viitekehykseksi valittiin Allardtin hyvinvointiteoria.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin haastattelemalla vuonna 2010 kuutta 61—75-vuotiasta eläkeläistä, jotka olivat käyneet senioriosaajakoulutuksen. Haastatelluista kaksi oli miehiä ja neljä naisia. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Analyysimenetelmänä käytettiin deduktiivista sisällönanalyysia.
Sekä itsensä että sosiaalisten suhteiden toteuttamisen osalta kokemukset olivat hyvin yksilöllisiä. Sosiaaliset suhteet olivat joillekin koulutukseen osallistuneille merkittäviä, mikä näkyi siten, että koulutuksen aikana syntyi tuttavuuksien ja verkostojen lisäksi myös syvempiä ystävyyssuhteita. Itsensä toteutuminen ilmeni haastateltavilla luovuuden ja itsevarmuuden lisääntymisenä sekä itsetutkiskeluna. Kaikille koulutus ei kuitenkaan tuonut kokemusta itsensä toteuttamisesta.
Havaitsimme, että senioriosaajakoulutuksen aikana kehittyneet hyvät sosiaaliset suhteet ja avoin vuorovaikutus lisääntyivät. Nämä ovat voineet tukea myös itsensä toteuttamista ja henkilön yleistä hyvinvointia koulutuksen aikana. Koska kaikki eläkeläiset eivät kuitenkaan ole aktiivisia ja osallistuvia, heidän hyvinvointiaan voitaisiin edistää jatkossa vastaavan tyyppisillä koulutuksilla.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin haastattelemalla vuonna 2010 kuutta 61—75-vuotiasta eläkeläistä, jotka olivat käyneet senioriosaajakoulutuksen. Haastatelluista kaksi oli miehiä ja neljä naisia. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Analyysimenetelmänä käytettiin deduktiivista sisällönanalyysia.
Sekä itsensä että sosiaalisten suhteiden toteuttamisen osalta kokemukset olivat hyvin yksilöllisiä. Sosiaaliset suhteet olivat joillekin koulutukseen osallistuneille merkittäviä, mikä näkyi siten, että koulutuksen aikana syntyi tuttavuuksien ja verkostojen lisäksi myös syvempiä ystävyyssuhteita. Itsensä toteutuminen ilmeni haastateltavilla luovuuden ja itsevarmuuden lisääntymisenä sekä itsetutkiskeluna. Kaikille koulutus ei kuitenkaan tuonut kokemusta itsensä toteuttamisesta.
Havaitsimme, että senioriosaajakoulutuksen aikana kehittyneet hyvät sosiaaliset suhteet ja avoin vuorovaikutus lisääntyivät. Nämä ovat voineet tukea myös itsensä toteuttamista ja henkilön yleistä hyvinvointia koulutuksen aikana. Koska kaikki eläkeläiset eivät kuitenkaan ole aktiivisia ja osallistuvia, heidän hyvinvointiaan voitaisiin edistää jatkossa vastaavan tyyppisillä koulutuksilla.