Kohdeyrityksen toiminnan kehittämissuunnitelma tunnettuuden ja kannattavuuden näkökulmasta
Latukka, Juha-Matti; Vähäsarja, Mari (2010)
Latukka, Juha-Matti
Vähäsarja, Mari
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717297
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteuttiin Pohjois-Suomessa sijaitsevaan yritykseen, jossa molemmat työn tekijät ovat työskennelleet. Yrityksellä oli tarve toiminnan kehittämissuunnitelmalle, jossa selvitettäisiin tutkittavien tuotteiden osalta, miten tuotteiden tunnettuutta voitaisiin kehittää brandin rakentamisen keinoin, mikä on tuotteiden kannattavuus sekä miten sitä voitaisiin parantaa. Työn tavoitteena oli tehdä realistinen kehittämissuunnitelma, jota yritys voi käyttää päätöksenteon tukena.
Tietoperustana ovat erilaistaminen, brandin rakentaminen, tunnettuus, kalasäilyketeollisuuden prosessit, elintarvikemääräykset ja kannattavuus. Aineistona ovat myös asiakastyytyväisyyskysely, haastattelut, puhelinkeskustelut ja oma kokemus. Tutkimusmenetelminä käytetään kvantitatiivista tutkimusta sekä toimeksiantajayrityksen henkilöiden asiantuntijahaastatteluita ja puhelinkeskusteluita.
Markkinoinnin osalta tärkeimmät tulokset olivat, että kohdeyrityksen kannattaa keskittyä ydinosaamiseensa ja erilaistua sillä. Erilaistuminen tulee tuoda esille kaikessa markkinoinnissa ja brandi-identiteetin tulee ohjata markkinointipäätöksiä. Pakkaussuunnittelu ja visuaalinen ilme ovat tärkeitä kyseisellä toimialalla ja niitä tulee kehittää. Tavoitteeksi tulee ottaa laajan jakelun ylläpitäminen ja jakelukanavien lisääminen. Yrittäjien kannattaa kehittää tiedottamista ja medianäkyvyyttä. Tavoitteena on myönteisen mielikuvan vahvistaminen.
Kannattavuusosiossa päädyttiin tulokseen, että tutkimuksen kohteena olleiden tuotteiden osalta kannattavuudessa ei ole ongelmia. Tehostamalla tuotantonopeutta voidaan vastaanottaa suuria tilauksia pienellä varoitusajalla ja näin pienentää kustannuksia. Myyntiä sekä sen seurantaa tulisi myös kehittää, jotta voitaisiin tarkemmin analysoida menekkiä, kannattavuutta sekä varautua kysyntään. Muiden tuotteiden osalta tulisi selvittää niiden kannattavuus.
Työn pohjalta syntyi paljon kehitys- ja jatkotutkimusehdotuksia, joihin on tarpeellista kiinnittää jatkossa huomiota. Yrityksen tulee kehittää toiminnan suunnitelmallisuutta.
Tietoperustana ovat erilaistaminen, brandin rakentaminen, tunnettuus, kalasäilyketeollisuuden prosessit, elintarvikemääräykset ja kannattavuus. Aineistona ovat myös asiakastyytyväisyyskysely, haastattelut, puhelinkeskustelut ja oma kokemus. Tutkimusmenetelminä käytetään kvantitatiivista tutkimusta sekä toimeksiantajayrityksen henkilöiden asiantuntijahaastatteluita ja puhelinkeskusteluita.
Markkinoinnin osalta tärkeimmät tulokset olivat, että kohdeyrityksen kannattaa keskittyä ydinosaamiseensa ja erilaistua sillä. Erilaistuminen tulee tuoda esille kaikessa markkinoinnissa ja brandi-identiteetin tulee ohjata markkinointipäätöksiä. Pakkaussuunnittelu ja visuaalinen ilme ovat tärkeitä kyseisellä toimialalla ja niitä tulee kehittää. Tavoitteeksi tulee ottaa laajan jakelun ylläpitäminen ja jakelukanavien lisääminen. Yrittäjien kannattaa kehittää tiedottamista ja medianäkyvyyttä. Tavoitteena on myönteisen mielikuvan vahvistaminen.
Kannattavuusosiossa päädyttiin tulokseen, että tutkimuksen kohteena olleiden tuotteiden osalta kannattavuudessa ei ole ongelmia. Tehostamalla tuotantonopeutta voidaan vastaanottaa suuria tilauksia pienellä varoitusajalla ja näin pienentää kustannuksia. Myyntiä sekä sen seurantaa tulisi myös kehittää, jotta voitaisiin tarkemmin analysoida menekkiä, kannattavuutta sekä varautua kysyntään. Muiden tuotteiden osalta tulisi selvittää niiden kannattavuus.
Työn pohjalta syntyi paljon kehitys- ja jatkotutkimusehdotuksia, joihin on tarpeellista kiinnittää jatkossa huomiota. Yrityksen tulee kehittää toiminnan suunnitelmallisuutta.