Oppijalähtöisyys opiskelijan näkökulmasta : Esimerkkinä Vaasan yliopiston Ruotsin kielen peruskurssi
Fräntilä, Jaana; Niemelä, Nina (2010)
Fräntilä, Jaana
Niemelä, Nina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817430
Tiivistelmä
Vaasan yliopistossa on haluttu uudistaa kielten opettamista niin, että opiskelijoiden motivaatioita saataisiin parannettua. Sitä varten opettajat ovat yhteistyönä tuottaneet oppimateriaaleja sekä kurssitavoite- että oppijalähtöisesti. Oppijalähtöisyydellä yleensä tarkoitetaan oppijoiden vastuunottoa opinnoistaan. Oppimisen suunnittelussa on otettava huomioon sekä oppijan kognitiiviset että affektiiviset lähtökohdat suhteutettuna oppimisen sosiaaliseen kontekstiin. Oppijalähtöisyyttä tuetaan huomioimalla yksilölliset oppimistyylit, suosimalla erilaisia ja vaihtelevia työtapoja opetuksessa. Hyvän oppimateriaalin tulee olla loogisesti ja psykologisesti oikein rakennettua. Opittavan aineksen pitää olla tarkoituksenmukaisesti tasapainossa, vastata oppijan kehityspsykologista tasoa ja mahdollistaa mielekäs syvällinen oppiminen. Ruotsin kielen kurssin oppimateriaalina toimii opetusmoniste, joka koostuu 10 nk. teemasta, eli aihepiiristä, jotka liittyvät arkipäivän erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin, ajankohtaisiin asioihin ja Vaasan yliopiston oppiaineisiin. Lisäksi opetusmonisteessa on kielioppiosio. Kurssipalautteessa pyydettiin opiskelijoita kommentoimaan opetusmonisteen sisältöä, tehtävätyyppejä ja monisteen laatua. Tapaustutkimuksen menetelmäksi on valittu vertaileva tutkimus Hyppösen esittelemään opetusmenetelmän nelikenttään. Ruotsin kielen käyttö erilaisissa sosiaalisissa konteksteissa on ollut opetuksen keskeinen tavoite. Siitä syystä tehtävät painottuivat Hyppösen indeksin ryhmä-helppo osaan. Ryhmätehtävä oli yleinen toimintatapa. Opetusta suunniteltaessa mietittiin tehtävätyyppiä ja toteutustapaa niin, että opiskelijoiden tasoerot huomioitiin. Opetusmonistetta pidettiin aihepiireiltään kattavana, mutta oman pääaineen tekstejä toivottiin lisää. Teemojen käsittelyyn käytettävissä ollutta aikaa pidettiin lyhyenä. Opetusmonisteeseen toivottiin laajempaa kielioppiosuutta. Ryhmätyö koettiin antoisaksi sen tarjoaman kielenkäyttömahdollisuuden takia. Referaatin teon toistumista moitittiin. Vain kahta tehtävätyyppiä pidettiin hankalana. Kopiointilaatua kritisoitiin erityisesti sanomalehdistä peräisin olevien artikkelien osalta.