Lukiolaisten kokemus omasta talouden hallinnastaan ja talousosaamisestaan
Laine, Vili (2019)
Laine, Vili
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091918926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091918926
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa, mikä on nuorten kokemus oman talouden hallinasta ja talousosaamisesta sekä niihin liittyvistä keskeisistä tekijöistä. Opinnäytetyössä selvitettiin ovatko nuoret kokeneet saaneensa tarpeeksi tietoa ja opetusta talousasioista ja mistä sekä miten aiheesta tulisi saada tietoa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautui lähdekirjallisuuteen, jonka avulla selitettiin talouden hallinta ja talousosaaminen. Lähdemateriaalilla avattiin myös, mistä muodostuu nuoren henkilökohtainen talous ja mitä on taloustiedon opetus suomalaisessa koulujärjestelmässä ja mitkä ovat opetuksen tavoitteet vuonna 2019. Teoriaosuus täydentyi vielä aikaisemmista aihealueen tutkimuksista.
Tutkimuksen aineisto hankittiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely toteutettiin pirkanmaalaisen Nokian lukion opiskelijoille toukokuussa 2019. Kysely lähetettiin 150 opiskelijalle, joista kyselyyn vastasi 90 opiskelijaa. Näin ollen tutkimuksen vastausprosentiksi muodostui 60 prosenttia. Sähköisellä kyselylomakkeella kerätystä aineistosta tehtiin havaintomatriisi ja analysointi Excel-taulukkolaskentaohjelmalla. Saatuja tuloksia kuvailtiin sanallisesti ja havainnollistettiin kuvioin.
Ennen tutkimuksen toteutusta määriteltiin olettamuksia kohderyhmän vastauksista. Olettamuksia olivat muun muassa, että pääosin talousaiheinen tieto ja oppi on saatu vanhemmilta, suurin osa nuorista säästää rahaa säännöllisesti sekä suurin osa nuorista haluaa lisää tietoa aiheesta eikä koe saaneensa tarpeeksi tietoa ja opetusta talousasioiden hoitamisesta lukion aikana. Kaikki olettamukset kävivät toteen.
Nuorista 68 prosenttia koki osaavansa sopeuttaa kulutuksen ja menot käytössä oleviin tuloihin ja 73 prosenttia koki oman talouden suunnittelun tärkeäksi. Nuorista 60 prosenttia koki oman taloudellisen osaamisensa olevan hyvä ja 68 prosenttia halusi parantaa taloudellista osaamistaan. Nuorten suosituimmat säästämis- ja sijoituskohteet olivat käyttötili ja säästötili. Vanhemmilta tietoa oman talouden hallintaan ja talousasioiden hoitamiseen oli saanut 68 prosenttia nuorista. Nuoret haluavat eniten tieto laina-asioista, säästämisestä ja sijoittamisesta sekä verotuksesta. Nuorista 60 prosenttia oli sitä mieltä, että taloustietoa tulisi opettaa omana oppiaineena lukiossa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautui lähdekirjallisuuteen, jonka avulla selitettiin talouden hallinta ja talousosaaminen. Lähdemateriaalilla avattiin myös, mistä muodostuu nuoren henkilökohtainen talous ja mitä on taloustiedon opetus suomalaisessa koulujärjestelmässä ja mitkä ovat opetuksen tavoitteet vuonna 2019. Teoriaosuus täydentyi vielä aikaisemmista aihealueen tutkimuksista.
Tutkimuksen aineisto hankittiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely toteutettiin pirkanmaalaisen Nokian lukion opiskelijoille toukokuussa 2019. Kysely lähetettiin 150 opiskelijalle, joista kyselyyn vastasi 90 opiskelijaa. Näin ollen tutkimuksen vastausprosentiksi muodostui 60 prosenttia. Sähköisellä kyselylomakkeella kerätystä aineistosta tehtiin havaintomatriisi ja analysointi Excel-taulukkolaskentaohjelmalla. Saatuja tuloksia kuvailtiin sanallisesti ja havainnollistettiin kuvioin.
Ennen tutkimuksen toteutusta määriteltiin olettamuksia kohderyhmän vastauksista. Olettamuksia olivat muun muassa, että pääosin talousaiheinen tieto ja oppi on saatu vanhemmilta, suurin osa nuorista säästää rahaa säännöllisesti sekä suurin osa nuorista haluaa lisää tietoa aiheesta eikä koe saaneensa tarpeeksi tietoa ja opetusta talousasioiden hoitamisesta lukion aikana. Kaikki olettamukset kävivät toteen.
Nuorista 68 prosenttia koki osaavansa sopeuttaa kulutuksen ja menot käytössä oleviin tuloihin ja 73 prosenttia koki oman talouden suunnittelun tärkeäksi. Nuorista 60 prosenttia koki oman taloudellisen osaamisensa olevan hyvä ja 68 prosenttia halusi parantaa taloudellista osaamistaan. Nuorten suosituimmat säästämis- ja sijoituskohteet olivat käyttötili ja säästötili. Vanhemmilta tietoa oman talouden hallintaan ja talousasioiden hoitamiseen oli saanut 68 prosenttia nuorista. Nuoret haluavat eniten tieto laina-asioista, säästämisestä ja sijoittamisesta sekä verotuksesta. Nuorista 60 prosenttia oli sitä mieltä, että taloustietoa tulisi opettaa omana oppiaineena lukiossa.