"Muurahaisia pöksyissä" : Kouluikäisen ADHD
Lotvonen, Satu (2010)
Lotvonen, Satu
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817535
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyössäni olen käsitellyt kouluikäisen ADHD:tä. Tarkoituksenani oli selvittää, saavatko opettajat tarpeeksi tukea ADHD-lapsen opettamiseen ja minkälaista koulutusta he haluaisivat saada.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyön teoriaosuudessa määrittelen mitä ADHD on ja mitä sen diagnosointi tarkoittaa. ADHD vaikuttaa monin tavoin lapsen elämään. Teoriaosuudessa kerron mitä ominaisuuksia ja kiinnostuksen kohteita ADHD-lapsella on. Opinnäytetyössäni käsittelen myös koulussa käytettäviä tukitoimia.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyöni tutkimusmenetelmänä käytin lähinnä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineiston keräsin sähköpostikyselyn avulla. Kyselyssä käytin monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä.
Keskeiset tutkimustulokset:
Sähköpostikyselyn tulosten perusteella 1/4 opettajista opettaa ADHD-lapsia. Koulunkäyntiavustajia on luokissa liian vähän. ADHD-lapsen opetuksessa kannattaa ottaa huomioon lapsen istumapaikka, tehtävien selkeä ohjeistus ja rutiinit.
Johtopäätökset:
Diagnosoituja ADHD-lapsia on yllättävän vähän. Koulunkäyntiavustajia pitäisi saada enemmän kouluihin. Luokkakokoja pitäisi pienentää, jotta opettajalla olisi enemmän aikaa myös yksilölliseen opetukseen. Opettajat haluaisivat lisää koulutusta ADHD-lapsen opettamiseen.
Asiasanat: ADHD, diagnoosi, koulunkäyntiavustaja,
erityisopettaja
Opinnäytetyössäni olen käsitellyt kouluikäisen ADHD:tä. Tarkoituksenani oli selvittää, saavatko opettajat tarpeeksi tukea ADHD-lapsen opettamiseen ja minkälaista koulutusta he haluaisivat saada.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyön teoriaosuudessa määrittelen mitä ADHD on ja mitä sen diagnosointi tarkoittaa. ADHD vaikuttaa monin tavoin lapsen elämään. Teoriaosuudessa kerron mitä ominaisuuksia ja kiinnostuksen kohteita ADHD-lapsella on. Opinnäytetyössäni käsittelen myös koulussa käytettäviä tukitoimia.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyöni tutkimusmenetelmänä käytin lähinnä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineiston keräsin sähköpostikyselyn avulla. Kyselyssä käytin monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä.
Keskeiset tutkimustulokset:
Sähköpostikyselyn tulosten perusteella 1/4 opettajista opettaa ADHD-lapsia. Koulunkäyntiavustajia on luokissa liian vähän. ADHD-lapsen opetuksessa kannattaa ottaa huomioon lapsen istumapaikka, tehtävien selkeä ohjeistus ja rutiinit.
Johtopäätökset:
Diagnosoituja ADHD-lapsia on yllättävän vähän. Koulunkäyntiavustajia pitäisi saada enemmän kouluihin. Luokkakokoja pitäisi pienentää, jotta opettajalla olisi enemmän aikaa myös yksilölliseen opetukseen. Opettajat haluaisivat lisää koulutusta ADHD-lapsen opettamiseen.
Asiasanat: ADHD, diagnoosi, koulunkäyntiavustaja,
erityisopettaja